در کشور هیچ مجموعه ای ، توانمندی ایزوایکو را در ساخت و تعمیرکشتی ندارد و این مجتمع می تواند هر نوع کشتی در هر اندازه ای که مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور باشد را به صورت کامل طراحی کند و بسازد.جالب است بدانید تمام مراحل طراحی، ساخت، تعمیرات و به آب اندازی شناورها، توسط متخصصان داخلی انجام می شود پس بی‌راه نیست اگر بگوییم که باورمندی، اعتماد و توجه به نیروهای متخصص داخلی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند کشور را در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به‌پیش براند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده است که مجموعه های صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتی سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است. ایزوایکو تلاش می کند در افق ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی سازی، سکوسازی، ترمینال های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.

در این مجتمع در حوزه تعمیرات بیش از ۹۰ درصد ظرفیت پُر شده است و جهت ساخت هر کشتی ۱۲۰۰ شغل بصورت مستقیم ایجاد می شود همچنین زمان تعیین شده و استاندارد برای ساخت کشتی ۱۸ تا ۲۴ ماه است .

برای اولین بار تعمیرات کشتی گاز بر و یک کشتی مسافربری بزرگ با نام سانی در نهایت دقت و ظرافت در ایزوایکو انجام  شد و همچنین تعمیرات   ۲۵ فروند کشتی نفت‌کش از شرکت نفت در این شرکت تاکنون در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

بخش عمده‌ای از درآمدهای این شرکت از محل تعمیرات تأمین می‌شود و این در حالی است که توانایی ساخت کشتی در اندازه‌های مختلف و با قابلیت‌های متنوع در این مجتمع صنعتی وجود دارد.

در این مجتمع  این امکان فراهم است که دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، مدارس و شرکت‌های دانش بنیان و افراد دارای طرح و ایده برای اجرایی کردن آن از ظرفیت‌های این مجتمع استفاده کنند.

از نیروها و مدیران کارآمد ساکن و بومی هرمزگان که تفکر ایجاد اشتغال و کار داشته باشند در این مجتمع صنعتی استقبال می شود .

توانمندترین مجموعه کشتی سازی کشور در حال حاضر به خوبی فعال است و بر روی چند کشتی با ظرفیت‌های بزرگ اعم از نفتکش و کشتی کانتینربر مشغول کار هستند و باید از این ظرفیت بزرگ به خوبی استفاده کرد.

این مجتمع آمادگی این را دارد که بخشی از سفارشات خارجی را نیز پذیرا باشد و علاوه بر تعمیر، ساخت کشتی را نیز انجام دهد، این کشتی سازی برای هرمزگان هم ظرفیت بزرگی است و می‌تواند اشتغال آفرینی خوبی به همراه داشته باشد .

ایزوایکو آمادگی جذب سرمایه گذاری خارجی را دارد و شرکت هایی که مایل به همکاری مشترک هستند می‌توانند در حوزه تعمیر و ساخت کشتی در این مجتمع فعالیت کنند.

از فعالیت های  توانمندترین مجموعه کشتی سازی کشور می توان به تعمیرات بی وقفه و شناورهای غول پیکر مانند شناور نفتکش ، کانتینر بر ، تعمیر کشتی گاز بر ، کشتی مسافربری سانی و … اشاره کرد که  پشتیبانی مطمئن و قدرتمند برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور است، تا نمود عینی خودکفایی، خودباوری و اعتماد به نیروهای داخلی در صنعت کشتی‌سازی و صنایع فراساحلی باشد.

گفتنی است ، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) درسال ۱۳۵۲ به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.

جمیله دبیری نیا ، روزنامه نگار