مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت : در بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته ، ۱۷۶ سازه آبخیزداری این استان با حجم ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شد.

به گزارش صبح دریانیوز ، سید محمد نور موسوی بیان داشت : بارندگی های اخیر موجب ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری هرمزگان شد که بیشترین میزان آبگیری سازه ها در شهرستان های رودان، سیریک و بشاگرد بوده است.

موسوی یادآور شد : استان هرمزگان همچنین دارای ۱۷ حوزه آبخیز با وسعت ۱۰ میلیون هکتار است که حدود ۳۰ درصد آن در استان های همجوار فارس، کرمان و بوشهر قرار دارد که این استان ها میزبان سیلاب‌های ورودی هستند.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر بیان کرد : باید به نحوی در جهت کاهش خسارت بارندگی‌های سیل آسا برنامه‌ریزی شود تا در جهت افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی اقدام شود.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان یادآور شد : تلاش در جهت کنترل فرسایش و رسوب به خصوص در حوزه آبخیز سدهای میناب، جگین، سرنی، شمیل و نیان در شرایط اقلیمی و جغرافیایی هرمزگان، از مهم‌ترین اقدامات زیربنایی در راستای عمران، آبادانی و پیشرفت استان محسوب می شود.

سید محمد نور موسوی تاکید کرد : مجموعه فعالیت های آبخیزداری به منظور اعمال مدیریت حوزه های آبخیز علاوه بر اهدافی چون حفاظت از عرصه های طبیعی، مهار سیل، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن سدها و مخازن از رسوبات، مهار روانابها و استحصال آب و پایدار سازی منابع آبی چاه ها، چشمه ها و قنات ها به عنوان مهم‌ترین نیاز کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر آبخیز نشینان و بهره برداران حوزه های آبخیز مدنظر قرار می گیرد.

موسوی ابراز کرد : اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در سال های گذشته ظرفیت های آبخیزداری منطقه را با اهداف فنی و جامع خود هماهنگ کرده و از این ظرفیت جهت دستیابی به اهدافی که همان، کنترل فرسایش و رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی، توسعه و تولید پایدار کشاورزی و امنیت غذایی و در نهایت عمران و آبادانی منطقه است.

پایان خبر /