مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان در نشست هم‌اندیشی با شورای شهر بندرعباس گفت: نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی هرمزگان با اهتمام رئیس جمهوری و استاندار هرمزگان یک مسیر پیشگام و پیشرو است. هرمزگان با ۳۵۰ فضای آموزشی جز ۵ استان برتر کشور در این حوزه است؛ در بحث دانش‌آموزی رتبه ۱۷ قرار داریم و در موضوع ساخت و تعداد فضای آموزشی با پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصد در جایگاه پنجم کشور قرار داریم.

به گزارش صبح دریانیوز، مهدی باوقار زعیمی مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، اظهار داشت: در جذب خیرین مدرسه‌ساز رتبه نخست کشور را کسب کردیم و امسال نیز برنامه تثبیت آن را داریم. باوقار زعیمی با اشاره به اینکه سه شهرستان هرمزگان در حوزه فضاهای آموزشی دچار عقب ماندگی است؛ عنوان کرد: بندرعباس، قشم و میناب در حوزه سرانه فضای آموزشی درگیر عقب ماندگی هستند و به وضعیت فضای آموزشی بندرعباس باید به صورت ویژه‌تری نگاه کنیم.

وی اظهار کرد: متوسط سرانه فضاهای آموزشی در هرمزگان ۵/۲۵ و متوسط کشوری ۵/۴۵ است؛ امیدواریم تا پایان سال به سرانه کشوری نزدیک شویم و تا مهر سال آینده به متوسط کشوری برسیم. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی بندرعباس ۴/۲۵ و نسبت به دو سال گذشته نیم متر افزایش داشته است، گفت: شهر بندرعباس در ۱۳۹۹-۱۴۰۱، ۲ فضای بزرگ مقیاس در ناحیه یک و دو اضافه شد که شامل مدرسه بلوار مادر و شهید عراقی‌زاده بوده است. در سه سال اخیر از ۱۴۰۲-۱۴۰۴؛ ۱۱ فضای آموزشی بزرگ مقیاس تا مهرماه تحویل آموزش و پرورش داده شد که برخی از این فضاها سابقه معطل مانده ۱۳ ساله را داشته‌اند.

باوقار عنوان کرد: مدرسه زمزم ۲ در پیامبراعظم؛ مدرسه سلام جز مدارس بزرگ مقیاس بودند که افتتاح شدند. مدرسه حاسب هرمزی در سه راه برق، شهید رضا زارعی در پیامبراعظم، انرژی اتمی در آزادگان، شهید داشته در نخل ناخدا، تربیت سورو، مدارسی بودند که سال گذشته به بهره برداری رسیدند. مدارس فولاد و مسکن و شهرسازی در پیامبر اعظم و عسکر حسین‌پور در محله دو هزار در مهرماه این پروژه‌ها قابل بهره‌برداری خواهد بود. وی گفت: مدرسه حضرت مهدی (عج) شهرک ولیعصر، سجادیه و شهرک توحید سه مدرسه‌ای هستند که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ مجموع این اقدامات باعث شده سرانه فضای آموزشی بندرعباس نیم متر رشد ۶ برابری را داشته باشد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه مجموعه نوسازی مدارس با حمایت خیرین، گروه‌های مردمی و تاکید استاندار هرمزگان نگاه ویژه‌ای به مناطق و محلات کمتربرخوردار دارد، عنوان کرد: کیفیت بخشی و هویت بخشی، مدارس هرمزگان را در سطح کشور خاص و متمایز کرده است. در حوزه معماری مدارس کشور، ۴ مدرسه هرمزگان جز معماری‌های برتر در کشور انتخاب شد. باوقار اضافه کرد: اهتمام ویژه‌ای از حیث کیفیت بخشی و هویت بخشی به مدارس در دستورکار ما است. در ابتدای این راه؛ این نگاه دست‌نیافتنی بود اما امروز مدارس شاخصی را در سطح کشور داریم و امیدواریم بتوانیم این مدارس را در سطح شهر بندرعباس گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل ما در بحث نگهداری فضاهای آموزشی است؛ گفت: همچنین در حوزه ساخت مدارس برای محوطه‌سازی داخلی، پیرامونی و زیباسازی مدارس اگر مصوبه‌ای برای کمک به آموزش و پرورش داشته باشید جای قدردانی دارد. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تاکید کرد: نگاه ما بر این است که بتوانیم مدارسی با معماری بومی و هویت استان هرمزگان داشته باشیم. هویت معماری هرمزگان رو به فراموشی است که حرکت برای احیای آن آغاز شده است برای آنکه این حرکت آغاز شود بیش از ۶ سال در پستو روی کاغذ برای آن تلاش کردیم و سپس به اجرا درآوردیم. باوقار در پایان گفت: آمادگی داریم پروژه مهر را با تحویل ۱۳۵ پروژه در قالب ۵۴۰ کلاس در استان افتتاح کنیم.

تقدیر از عملکرد و پیشنهادات عملی

اعضای شورای شهر نیز با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط مجموعه اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان و همچنین اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، خواستار رفع مشکلات شدند. احمد کناری‌نژاد، نایب رئیس شورا با تقدیر از عملکرد نوسازی مدارس، خواستار برنامه‌ریزی مدون برای نگهداری مدارس در بافت‌های کم‌برخوردار شد و گفت: مدارس این مناطق با کمبود تجهیزات و فرسودگی مواجه‌اند و برنامه‌ریزی زمان‌بندی‌شده می‌تواند دغدغه‌ها را کاهش دهد. کناری نژاد با انتقاد از تجاری‌سازی برخی اماکن آموزشی، افزود: فضاهایی مانند درمانگاه و تعاونی فرهنگیان باید به کاربری آموزشی بازگردند.

وی پیشنهاد تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از فضاهای آموزشی بلااستفاده در محلات کم‌برخوردار و احیای کانون غدیر را مطرح کرد و خواستار اعطای نشان خیرین برای تجلیل از حامیان آموزش شد. نائب رئیس شورا همچنین دغدغه‌های شهروندان درباره هزینه‌های مدارس دولتی، تراکم کلاس‌ها و تغییرات مدیریتی را مطرح کرد و خواستار شفافیت در این موارد شد.

فریده عامری دیگر عضو شورا هم با قدردانی از معماری بومی مدارس، گفت: این طراحی فضاها را برای دانش‌آموزان جذاب کرده است. عامری با انتقاد از کمبود تجهیزات سرمایشی و سایبان در مدارس، افزود: گرمای شدید هرمزگان ایجاب می‌کند که کولرها تعویض و سایبان در حیاط‌ها نصب شود. وی با اشاره به تراکم بالای ۷۰۰ دانش‌آموز در هر شیفت در شهرک‌های اندیشه و نیایش، خواستار اولویت‌بندی ساخت مدارس جدید شد و پیشنهاد کرد زمین بلااستفاده مجاور مدرسه سایانی به فضای آموزشی باکیفیت تبدیل شود.

یعقوب دبیری‌نژاد با انتقاد از تراکم ۴۰ دانش‌آموزی در کلاس‌های بندرعباس، گفت: این وضعیت کیفیت آموزش را کاهش می‌دهد و باید از ظرفیت مدارسی مانند انرژی اتمی با ۱۷۰ دانش‌آموز به‌جای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بهتر استفاده شود. دبیری نژاد خواستار شفافیت در هزینه‌کرد ۲۳.۸ میلیارد تومان عوارض تخصیص‌یافته به آموزش و پرورش شد و افزود: این مبلغ می‌تواند سالانه یک مدرسه بسازد. وی همچنین از تغییرات مدیریتی در آستانه مهر و بلااستفاده ماندن زمین‌های آموزشی مانند کوی گلستان انتقاد کرد و خواستار برنامه‌ریزی برای مرکز استان شد.

سید محمد رضا موسوی نیز با اشاره به موفقیت‌های کنکور هرمزگان، گفت: آموزش و پرورش با وجود کمبودها درخشیده است. موسوی خواستار تقویت هنرستان‌ها، توسعه دانشگاه فرهنگیان و ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی مانند سینما و فرهنگسرا شد. وی از واگذاری اراضی آموزشی به اشخاص حقیقی انتقاد کرد و پیشنهاد داد: شورا مصوبه‌ای برای ممنوعیت تبلیغ شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی تصویب کند. عضو شواری شهر همچنین خواستار تقویت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و ایجاد موزه‌های رفاهی برای معلمان شد.

عطر مهر در پارلمان محلی/بندرعباس برای عدالت آموزشی خیز برداشت

حجت‌الاسلام احمد عامری، عضو شورا، پیشنهاد ایجاد سامانه‌ای واحد برای ثبت نیازهای آموزشی و تشکیل کارگروه مشترک با حضور نمایندگان شورا و آموزش و پرورش را مطرح کرد. حجت الاسلام عامری همچنین خواستار نام‌گذاری مدارسی به نام آیت‌الله نعیم‌آبادی شد.

حسن سالاری، سخنگوی شورا، پیشنهاد رایگان شدن کرایه اتوبوس‌ها برای دانش‌آموزان در هفته اول مهر را ارائه داد.

پایان خبر/