رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : اولین مرحله طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در هرمزگان آغاز شد.

به گزارش صبح دریانیوز ، غلامعلی جاودان گفت : حفظ دستاوردهای برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال در کشور ما از حساسیت ویژه برخوردار است. هرچند که تلاش‌ها برای کامل کردن برنامه ریشه‌کنی فلج اطفال در دو کشور بومی فلج اطفال یعنی افغانستان و پاکستان همچنان تداوم دارد.

جاودان افزود : آخرین آمار موارد شناسایی شده در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱۲ مورد بوده که ۶ مورد در افغانستان و ۶مورد در پاکستان گزارش شده است و وجود مرز مشترک با این دو کشور، نشان‌دهنده خطر بالای انتشار مجدد بیماری در کشورمان است و در هر زمان خطر بازگشت مجدد بیماری به کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد : تداوم وضعیت عاری از پولیو طی سال‌های ۲۰۰۱-۲۰۲۳ میلادی مبین تلاش همه همکاران در سطوح مختلف بهداشتی در جهت دستیابی به پوشش بالای واکسیناسیون جاری و انجام با کیفیت عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالیانه بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد : این طرح از فروردین‌ماه سال ۱۳۷۳ در کشور ایران آغاز شده و کماکان هرساله در دو مرحله در مناطق هدف اجرا می‌شود. منطبق با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی ضروری است برای حفظ این دستاورد بزرگ و به حداقل رساندن خطر ورود و چرخش مجدد ویروس پولیو عملیات سالانه ایمن‌سازی تکمیلی در ۲ نوبت به صورت فعال و خانه به خانه انجام شود.

جاودان با بیان اینکه نحوه اجرا در استان و شهرستان بندرعباس به دو شکل انجام می‌گیرد ، گفت : در مناطق روستایی و حاشیه شهر بندرعباس بف‌صورت خانه به خانه توسط تیم‌های عملیاتی و در سایر مناطق شهری بندرعباس بصورت پاسیو با مراجعه حضوری والدین به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی نزدیک محل سکونتشان این طرح انجام می‌شود.

وی افزود : این طرح در سایر نقاط استان، به صورت خانه به خانه توسط ۱۴۷۴ تیم عملیاتی دو نفره بهداشتی با کارت شناسایی مورد تایید دانشگاه با مراجعه به درب منازل هم‌استانی‌ها و خوراندن دو قطره خوراکی فلج اطفال اجرایی می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد : تعداد کل خانواری که در این طرح در مرحله اول بازدید خواهد شد حدود ۵۷۶۰۳۹ خانوار است. که ۵۵۰۴۱۴ خانوار ایرانی و ۲۵۶۲۵ خانوار غیرایرانی هستند. همچنین تعداد کل کودکان زیر ۵ سالی که در این طرح در مرحله اول واکسینه می‌شوند حدود ۱۸۴۳۵۵ کودک است. که ۱۶۸۲۲۰ کودک ایرانی و ۱۶۱۳۵ کودک غیر ایرانی هستند.

جاوادن افزود : گروه هدف این طرح کلیه متولدین ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ به بعد هستند.

وی گفت : تعداد کل پرسنل بهداشتی که در این طرح مشارکت دارند ۲۶۲۲ می‌باشد و ۷۷۳ نفر داوطلبین سلامت نیز در طرح با مرکز بهداشت استان همکاری می‌کنند.

پایان خبر /