مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران استان ، گفت: طبق آخرین آمار، طی ۲ ساله اخیر، ۹۶ روستا با بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت و در قالب 8500 خانوار در نقاط مختلف این استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، احد قویدل فرد ،  افزود: از سال گذشته تاکنون ۷۲ سایت مخابراتی در هرمزگان احداث یا ارتقا پیدا کرده است که برای اجرای این طرح ۲ هزار و ۷۰ میلیارد ریال توسط وزارت ارتباطات سرمایه‌گذاری شده است.

قویدل فرد ، ادامه داد :  روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و تا پایان برنامه هفتم توسعه به پیشنهاد دولت  ۹۹ درصد به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند .

به گفته وی تفاهم نامه های اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در هرمزگان در شهرهای کیش ، چارک ، بندرلنگه ، کنگ ، بندرعباس ، میناب ، جاسک ، سیریک و بشاگرد  بین شهرداری‌های مربوطه و مجری پروژه منعقد شده است .

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان ، تصریح کرد : این طرح به صورت پایلوت در ۲ شهر کیش و بندرچارک  اجرا شد که اکنون پوشش شبکه به صورت ۱۰۰ درصدی  ایجاد شده است  و با اجرایی شدن این طرح سرعت اینترنت ۶۰ برابر سرعت فعلی است .

وی ، اذعان داشت : عملیات عمرانی در میناب ،بندرلنگه و بندر کنگ آغاز شده است و ۹ کیلومتر عملیات حفاری در بندرلنگه و کنگ انجام شده و در شهرستان میناب حدود ۵/۷ کیلومتر در حال اجراست که اجرای این فاز مرکزی و اصلی پروژه است .

مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات هرمزگان اشاره کرد: هدف گذاری این پروژه پوشش ۸۰ درصدی خانوارهای استان به میزان ۳۲۰هزار خانوار ،تاکنون۱۴هزار نفر معادل ۶ درصد تحت پوشش قرار گرفته اند.

این مسئول با بیان اینکه در شهرهای بندرکنگ، بندرلنگه و میناب نیز عملیات اجرایی فیبرنوری منازل و کسب و کارها آغازشده ، مطرح کرد :  برنامه زمانبدی اجرای پروژه FTTX در ۲ مرحله تعریف شده است که مرحله نخست اجرای شبکه کابل مرکزی و مرحله دیگر  اتصال خانوارها به شبکه کابل مرکزی است که تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد .

قویدل فرد با اشاره به اینکه در شهر بندرعباس که از اهمیت بالایی برخوردار است نیز به زودی عملیات اجرایی پروژه یادشده آغاز می‌شود، توضیح داد  : در این خصوص  پیمانکار مربوطه تعیین شده، تجهیز کارگاه صورت گرفته و در مرحله اخذ استعلام از دستگاه اجرایی توسط شهرداری است.

وی ادامه داد: پنجره واحد خدمات دولت هوشمند نیز درقانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تسریع شده و دستگاه های اجرایی که در ستاد تهران هستند به این پنجره متصل شدند و در تلاشیم که دستگاه‌های تخصصی و بومی استان نیز به این پنجره متصل شوند.

قویدل فرد ، تصریح کرد  : هم اکنون دانشگاه هرمزگان به عنوان پنجمین دانشگاه کشور و شهرداری بندرعباس به این پنجره متصل شده‌اند و می‌توانند خدمات خود را روی این بستر به مردم استان هرمزگان به صورت غیرحضوری و الکترونیکی ارائه دهند.

وی، خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز اقدامات خوبی در استان هرمزگان برنامه‌ریزی و آغاز شده است و در این راستا کارگروه اقتصاد دیجیتال به ریاست معاون استاندار در حال برگزاری است.

این مسئول  ، با بیان اینکه  ۱۵ دفتر ICT  در شهرهای بندرعباس ، بندرخمیر ،بندرلنگه ، بندر جاسک، قشم ، میناب ، رودان و بشاگرد دایر شده است ، اضافه کرد : در روستاهای شهرستان های بستک ، بشاگرد ، بندرعباس و بندرلنگه نیز در حال انجام است .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۴۸ دفتر پیشخوان دولت در سطح هرمزگان خدمات رسانی کردند ، ادامه داد : در حوزه شهری ۱۱ دفتر و در حوزه روستایی ۱۰ دفتر امسال به این تعداد جهت خدمات رسانی بهتر به مردم اضافه شدند .

گفتنی است ، اف تی تی ایکس – FTTX یا فیبر به ایکس (به انگلیسی: Fiber to the x) اصطلاحی کلی برای هر ساختار شبکۀ پهن‌باند است که از فیبر نوری برای تأمین تمام یا بخشی از اتصال مورد نیاز در ارتباطات نهایی (last mile) مخابراتی استفاده می‌کند. به دلیل ظرفیت بیش‌تر کابل‌های نوری در حمل دیتا نسبت به کابل‌های مسی به خصوص در مسافت‌های طولانی‌تر، شبکه‌های تلفنی مسی در حال جایگزین شدن با فیبر هستند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /