طی تفاهم‌نامه‌ای میان اداره استاندارد استان هرمزگان، شرکت فولاد هرمزگان و با هماهنگی دستگاه‌های مسئول، شرکت نگین فولاد هرمزگان به عنوان یکی آزمایشگاه‌های مرجع استان هرمزگان جهت خدمات‌رسانی به بازرگانان و شرکت‌های واردکننده و صادرکننده انتخاب شد.

به گزارش  پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، با حضور علیرضا احمدی منش دادستان بندرعباس، عطاا… معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، محمد سروش سهیلی راد مدیر کل اداره استاندارد استان هرمزگان، تفاهم‌نامه راه‌اندازی آزمایشگاه توسط شرکت نگین فولاد هرمزگان از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد هرمزگان در محل ساختمان گمرک استان هرمزگان در بندر شهید رجایی راه‌اندازی به امضا رسید.

 در این رابطه مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان  با اشاره به رشد نمایی صنایع پتروشیمی، پالایشی، فولادسازی و معدنی در خطه جنوب کشور به خصوص استان هرمزگان، وجود زیرساخت‌های مناسب جهت تسهیل در فرایندهای صادرات یا واردات برای این توسعه‌های ملی را بسیار ضروری دانست و افزود : وجود یک مرکز بازرسی و خدمات جامع آزمایشگاهی تعیین ماهیت، آزمون و واسنجی، یکی از زیرساخت‌های حیاتی برای توسعه استان هرمزگان همگام با رشد صنعت ملی در این منطقه است. از این رو، با توجه به نیاز‌سنجی‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات مختلف با اداره‌های استاندارد، گمرک، دادستانی و استانداری در بازه زمانی ۶ ماهه، این نتیجه حاصل شد که شرکت فولاد هرمزگان در بخش مسئولیت‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کلانی را جهت احداث مدرن‌ترین و مجهزترین شرکت بازرسی و آزمایشگاهی در دامنه‌های کانی معدنی، فرآورده‌های نفتی، غذایی، کشاورزی،  دارویی و انجام دهد.

عطاا… معروفخانی ، عنوان کرد : این سرمایه‌گذاری از طریق شرکت نگین فولاد هرمزگان صورت می‌گیرد که مالکیت این شرکت متعلق به کارکنان و کارگران زحمتکش صنعت فولاد بوده و از سود این کسب و کار منتفع می‌شوند. این آزمایشگاه با تجهیزاتی که در اختیار دارد، می‌تواند با پاسخگویی سریع به نمونه‌های دریافت شده و با اتکا به دانش فنی شرکت فولاد هرمزگان در حوزه فرایندهای کاری و اتوماسیون آزمایشگاهی، زمان ماند کالا و مواد اولیه وارداتی و صادراتی را کاهش دهد و علاوه بر اینکه باعث افزایش ظرفیت انبارهای اسکله شهید رجایی می‌شود، از هزینه‌های دموراژ و جرایم واردکنندگان و صادرکنندگان نیز جلوگیری به عمل آورد.

 معروفخانی خاطرنشان کرد: شرکت نگین فولاد هرمزگان با همکاری اداره استاندارد جهت راهبری این آزمایشگاه جامع از ظرفیت نخبگان استانی و کشوری استفاده خواهد کرد. به طوری که در آینده بتواند در بحث بازرسی و آزمایشگاهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم خدمات فنی ارائه دهد. این مرکز آزمایشگاهی همچنین می‌تواند زمینه‌های پژوهشی را برای محققان و پژوهشگران کشوری و استانی فراهم کند و به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و صنعت باشد و به عنوان پژوهشگاه هم رسالت خود را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه وجود این چنین زیرساخت‌هایی در استان هرمزگان، اقتصاد محلی را با اقتصادی ملی در حال رشد متوازن‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: این مرکز آزمایشگاهی در سه نقطه از شهر استان هرمزگان راه‌اندازی خواهد شد. مرکز اول در اسکله شهید رجایی و در ساختمان اداره استاندارد با هدف خدمات‌رسانی به بازرگانان و تسهیل در فرایندهای صادرات و واردات و کاهش دموراژه خواهد بود. مرکز دوم در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با هدف خدمات‌رسانی متمرکز به صنایع نفت و فولاد احداث خواهد شد تا با کاهش سرمایه‌گذاری موازی صنایع مستقر در منطقه ویژه، در بخش خرید تجهیزات و احداث آزمایشگاهی  کمک‌رسانی کرده و باعث صرفه جویی اقتصادی شود. در نهایت اینکه مرکز سوم در شهر بندرعباس جهت ارائه خدمات آزمایشگاهی دارویی، کشاورزی، شیلات و غذایی جانمایی بهینه شده است تا علاوه بر اسکله شهید رجایی به مناطق کشاورزی و شیلات استان مانند میناب، رودان و خدمات‌رسانی کند.

 

*دادستان استان هرمزگان خبر داد:

شرکت نگین، تسهیلگر خدمات آزمایشگاهی واردات و صادرات استان هرمزگان

 

دادستان هرمزگان نیز در خصوص احداث آزمایشگاه گفت: با توجه به اینکه تجار و سرمایه‌گذاران استان هرمزگان از مجموعه دادگستری این استان درخواست‌های متعددی داشتند مبنی بر اینکه تاخیر در انجام آزمایش‌ها ضررهای هنگفتی را به امور تجاری یا صنعتی آن‌ها وارد می‌کند، دادگستری استان هرمزگان با همکاری و همفکری با مسئولان استان، استاندار و رئیس کل دادگستری، مدیران صنایع و گمرکات استان از جهت حقوق عامه به موضوع وارد شد.

علیرضا احمدی منش افزود: با یکی از شرکت فولاد هرمزگان رایزنی‌های لازم صورت گرفت و موافقت فنی و مدیریتی اداره کل استاندارد و گمرکات استان نیز اخذ و بنا شد تا به عنوان آزمایشگاه مرجع تعیین شود. البته در صورتی که دیگر شرکت‌ها نیز توانمندی لازم را داشته باشند، به این حوزه وارد خواهند شد.

احمدی منش  خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان اداره استاندارد استان و شرکت نگین فولاد هرمزگان که زیرمجموعه شرکت فولاد هرمزگان است، منعقد و مقرر شد طی ۱۰ روز آزمایشگاه در محل ساختمان گمرک استان هرمزگان در بندر شهید رجایی راه‌اندازی شود. به این ترتیب امر تجارت و سرعت پاسخ‌دهی به آزمایشات تسهیل خواهد شد و هم اینکه هزینه‌ها کاهش خواهد یافت؛ چرا که بسیاری از این آزمایش‌ها به خارج از استان ارسال می‌شد.

وی تصریح کرد: دادگستری استان هرمزگان به ویژه دادستانی مرکز استان از جهت حقوق عامه خود را مکلف می‌داند هر جا و هر صنفی که با چالشی مواجه باشد، از نظر قانونی وارد شود و تا آنجا که میسر باشد، با مشورت مسئولان و کارشناسان، نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

پایان خبر /