ازمنطقه خلیج فارس در 9  ماهه سال جاری بیش از 13 میلیارد لیتر انواع فرآورده ها به استان های همجوار انتقال یافته است.

به گزارش صبح دریانیوز، مدیر منطقه خلیج فارس با اشاره به اینکه این منطقه یکی از مناطق دوازدهگانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است گفت  : منطقه خلیج فارس در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در گستره استان های هرمزگان و بخشی از کرمان آغاز شده است که این منطقه با بیشترین حجم انتقال فرآورده‌های نفتی در میان ۱۲ منطقه نقش بسیار موثری در تامین انرژی کشور به عهده دارد .

محمد نصر با اشاره به خطوط لوله  و مناطق حوزه استحفاظی منطقه خلیج فارس گفت:خط لوله ۲۶اینچ فرآورده بندرعباس – رفسنجان به طول ۳۰۷کیلومتر است  همچنین  سه مرکز انتقال نفت بندرعباس ، قطب آباد و مهرآران در این حوزه قرار دارند که در راستای مأموریت شرکت به صورت شبانه روزی در انتقال حجمی متوسط  معادل ۳۲۰۰۰۰ بشکه فرآورده های نفتی  در روز به استان همجوار نقش اصلی را دارند.

 

وی در ادامه در خصوص دیگر خطوط لوله حوزه استحفاظی منطقه خلیج فارس ادامه داد : ۸ رشته خطوط الحاقی هرکدام به طول ۷/۱۰ کیلومترحدفاصل انبارنفت شماره دو( انبار شهید رجایی)  تا اسکله شهید رجایی که شامل ۲ رشته خط ۸ اینچ  آب / نفتگاز ،۲ رشته خط ۲۰اینچ که یک رشته مربوط به نفت سفید ویک رشته  ATK ، ۴ رشته خط ۲۴ اینچ شامل دو رشته نفتکوره و دو رشته فرآورده ( بنزین/ نفتگاز)،۲ رشته خط ۱۰ اینچ نفتکوره انشعابی از کیلومتر ۵۵۰+۳ به سمت نیروگاه بندرعباس جمعأ به طول ۶/۳کیلومتر،۲ رشته خط لوله ۱۰اینچ هرکدام به طول ۲۴ کیلومتر حامل ATK و فرآورده حدفاصل انبار پخش شهید رجایی( شماره دو)  تا انبار پخش شهید باهنر(شماره یک) است.

مدیر منطقه خلیج فارس در ادامه در خصوص انتقال فرآورده های نفتیاز خط لوله ۲۶ اینچ در سال عنوان کرد : انتقال فرآورده در سال ۱۴۰۱ به ۱۸,۰۰۰,۸۰۴,۵۷۶  انجام شده است.

نصر ادامه داد : در ۹ ماهه نخست امسال نیز۱۳۴۴۲۲۸۶۰۶۵ لیتر انواع فرآورده ها به استان های همجوار ارسال شده است که در مقایسه  با ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ درصد رشد داشته است.

 

وی با اشاره به اهمیت خطوط لوله و صیانت از این سرمایه ملی گفت : رفع تعارض از خطوط لوله ۱۰ اینچ  در سال جاری۹ مورد ،خطوط ۲۶ اینچ ۵ مورد بود که با تلاش و اقدام به موقع حراست منطقه خلیج فارس نسبت به کشف و حذف انشعابات غیرمجاز اقدام شد.

نصر در خصوص دیگر کارهای مهم صورت گرفته از ابتدای سال جاری عنوان کرد : تعویض و نصب انجین ۴دستگاه توربین در مراکز انتقال نفت، رفع اشکال و راه اندازی ۳عدد از پمپ ها (تعمیر اساسی/تعویض محور/سرویس )، رفع اشکال و تعویض  ۴عدد از ولوهای رسید به مخازن ، تعویض ولوهای ورودی و خروجی پمپ های اصلی به تعداد ۲ مورد، نصب و الاینمنت الکتروموتور۲مورد اجرای سیستم روشنایی با لامپ های کم مصرف LED در مرکز انتقال نفت مهرآران ، پیگیری احداث محل اسکان موقت همکاران، سطح نقاط خوردگی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به میزان ۱۵ مورد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مخابرات دارای اهمیت و نقش بسزایی در شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت  است بیان کرد : در این معاونت کارهایی از جمله تهیه و نصب دستگاه ذخیره ساز در شبکه اینترنت، برنامه ریزی و تغییر فرکانس بیسیمهای دستی، خودرویی و بیس های موبیلیفون ،نصب و راه اندازی سرویس ارتباط تصویری به منظور برگزاری جلسات ویدیو کنفرانس در بستر اینترانت در مرکز منطقه و مراکز انتقال نفت،نصب و راه اندازی ماکس در اتاق رادیو مرکزانتقال نفت بندرعباس به منظور افزایش ظرفیت کانال تلفنی مرکز وانتقال خطوط پخش فرآورده های نفتی انبار شهید رجایی، برقراری ارتباط بین انبار نفت شهید رجایی و مرکز انتقال نفت بندرعباس از طریق فیبر نوری  به منظور پایش اطلاعات مخازن (LG/TG)،اجرای پروژه بهسازی شبکه کابلی CCTV  مرکز انتقال نفت بندرعباس طی ۹ ماهه گذشته توسط این معاونت انجام شد.

مدیر منطقه خلیج فارس افزود: فرایند تبدیل وضعیت مشمولین بند ( د ،و)  ایثارگران نیز بصورت کامل در این منطقه انجام شد.

وی از تجهیز و اماده سازی مامورسراهای  جدید ، بارگذاری و بروز رسانی  اطلاعات  در سامانه ایثار، اماده سازی و تجهیز سالن کنفرانس و آموزش مر کز انتقال نفت قطب آباد خبر داد.

نصر همچنین ازپیگیری رفع انشعابات غیر مجاز و جلوگیری از تخریب اموال دولتی و تجاوز به حریم  خطوط لوله در دادسراها و اداره آگاهی در سال ۱۴۰۲توسط امورحقوقی و پیمانها به تعداد ۱۶ پرونده خبردادکگفت:  پیگیری دو مورد پرونده حقوقی در خصوص مطالبه خسارت علیه شرکت که حکم بر بی حقی خواهان  و قرار عدم استماع صادر شد .

وی به تعداد دوره های برگزار شده آموزش HSE در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: ۲۶دوره با ۲۴۴۸ نفر ساعت، مانور آتش نشانی ورفع آلودگی ،راه اندازی و تجهیز کانکس مدیریت بحران در سه مرکز انتقال نفت بندرعباس، قطب آباد و مهراران،راه اندازی و تجهیز کارگاه آتش نشانی – مرکز انتقال نفت بندرعباس از مهمترین این دوره ها بوده است.

نصر در خصوص پروژه های در دست اقدام در سال۱۴۰۲ نیز افزود : تعمیرات اساسی ۹ دستگاه موتور  جوش هبارتولید ، احداث دیوارپیش ساخته بتنی ضلع شرقی مرکز انتقال نفت بندرعباس،پیگیری مناقصه پوشش و ایمن سازی نقاط بحرانی خطوط الحاقی انبار نفت شهید رجائی – اسکله شهید رجائی، پیگیری جداسازی منیفولد توربوپمپ و الکتروپمپ های مرکز انتقال نفت بندرعباس ، بهینه سازی و ارتقا پست برق۶٣ کیلو ولت مرکز انتقال نفت بندرعباس ، مانیتورینگ فیلد مرکز انتقال نفت مهرآران، رنگ آمیزی مخزن ۱۳۱۱ مهر آران و مخازن ۲۰۱ و ۲۰۲ و ۲۰۳ قطب آباد ،تعمیرات اساسی دو دستگاه پمپ در مراکز مهر آران و قطب آباد و اصلاح سیستم سوخت توربین های سولار سنتار مرکز قطب آباد نیز از جمله پروژه هایی در دست اقدام  است که طبق برنامه زمان بندی در سال ۱۴۰۲ در حال انجام هستند.

وی بیان کرد : طی مدت ۵ ماه ابتدایی امسال ؛ پروژه تعویض پوشش ۱۰ کیلومتر خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس / رفسنجان نیز با موفقیت به اتمام رسید.

مدیرمنطقه خلیج فارس در خصوص خط لوله جدید ۲۶ اینچ بندرعباس/ رفسنجان بیان کرد :  خط دوم ۲۶ اینچ بندرعباس-رفسنجان به طول تقریبی ۳۰۳ کیلومتر نیز در حال احداث توسط شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران می باشد که از پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد برخوردار است و مراحل تهیه پانچ لیست نواقص در حال انجام است.

پایان خبر/