به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، احسان رضایی تازیانی ، متولد ۱۳۶۱ در بندرعباس دانش آموخته کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر عضو انجمن سینمای جوانان ایران از سال ۱۳۸۰ کارگردانی هفت فیلم کوتاه و مستند و تجربی به صورت مشترک با ایمان رضایی  با عناوین گوج گنو ۱۳۸۳ ،کایزن گامبا […]

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، احسان رضایی تازیانی ، متولد ۱۳۶۱ در بندرعباس دانش آموخته کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر عضو انجمن سینمای جوانان ایران از سال ۱۳۸۰ کارگردانی هفت فیلم کوتاه و مستند و تجربی به صورت مشترک با ایمان رضایی  با عناوین گوج گنو ۱۳۸۳ ،کایزن گامبا ۱۳۸۴ ، د هند آو گاد ۱۳۸۶، جنگ در همسایگی ۱۳۸۷ ، کشند قرمز ۱۳۸۸ ، دست ۱۳۸۹ ، آیین باران ۱۳۹۰ . حضور در جشنواره داخلی و خارجی از جمله جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره منطقه سینمای جوان جشنواره تصویر سال جشنواره فیلم رویش جشنواره فیلم کیش  جشنواره فیلم‌های ایرانی در کانادا از دیگر فعالیت های این نویسنده است .

 نویسنده هرمزگانی کتاب « همه چراغهای خیابان روشن است » گفت : این کتاب شامل هفت فیلمنامه کوتاه است که عمدتا فضای فیلمنامه‌ها نیز در بستر هرمزگان می گذرند. موضوعات این هفت  فیلمنامه اجتماعی، آیینی، سیاسی، کودک و نوجوان و تاریخی هستند و در واقع این کتاب که در سالهای ۸۰ تا ۸۸ به نگارش در آمده است ؛ امسال منتشر شد .

احسان رضایی تازیانی با بیان اینکه اگر این کتاب مورد استقبال مخاطبین قرار گیرد قطعا می تواند انگیزه برای ادامه این مسیر باشد ، ادامه داد : در این مدت دوستان به من لطف داشتند و در  شبکه های اجتماعی بسیار حمایت کردند که همین جا از همه عزیزان تشکر می کنم کتاب به اکثر کتابسرا های شهر بندرعباس و چند شهرستان نیز ارسال شده است و امیدوارم فروش خوبی داشته باشد چون همانطور که خودتان هم می دانید چاپ کتاب در شرایط فعلی با سرمایه گذاری شخصی خود مولفین صورت می گیرد.

وی افزود : چون متن فیلمنامه ها در آرشیو ام موجود بودند بنابراین پس از تحویل به ناشر مدت سه ماه برای آماده سازی ، طی کردن مراحل اداری  و اخذ مجوز چاپ و نشر زمان صرف شد که البته یک فیلمنامه از مجموعه فیلمنامه ها توسط وزارت ارشاد مجوز انتشار نگرفت .

رضایی تازیانی با اشاره به اینکه خیلی دوست داشتم این فیلمنامه ها را ابتدا خودم جلوی دوربین ببرم و آنها را بسازم ، تصریح کرد :  با شرایط اقتصادی که اکنون اکثر جامعه با آن درگیر هستند امکان تولید این فیلمها برایم وجود نداشت ( نبود ) از آنجایی که همان گونه هزینه تولید فیلم در کشور بسیار بالاست واکثر نهاد های دولتی نیز برای فیلمهایی با موضوعات خاص خودشان سرمایه گذاری می کنند و مجالی برای نگاه های مستقل نیست.

 وی درخصوص هدف و انگیزه اش از انتشار کتاب « همه چراغهای خیابان روشن است » گفت : تصمیم  گرفتم فیلمنامه ها  را منتشر کنم تا در گام اول این ایده ها ثبت شوند و شاید کسی از این ایده ها خوشش آمد و خواست آنها را بسازد.

این فیلمساز با بیان این موضوع که ما در حوزه ادبیات داستانی و دراماتیک مکتوب، بشدت در فقر به سر می بریم ،  بیان کرد :  به عنوان مثال وقتی در اوایل دهه ۸۰ وارد کار فیلمسازی شدم خیلی دوست داشتم شخصی را پیدا کنم که فیلمنامه نویس باشد  تا بتوانم با او  همکاری کنم یا از فیلمنامه های  او استفاده کنم اما متاسفانه کمتر کسی رادر آن دهه توانستم بیابم و از این نظر همچنان هم دچار مشکل و در تنگنا هستیم .

وی با اشاره به اینکه دراستانی که ادعا دارد پایتخت موسیقی ایران است کتابی مناسب در جهت مطالعه یا تحقیق و پژوهش در زمینه موسیقی پیدا نمی کنید ، توضیح داد : از نظر منابع مکتوب در حوزه موسیقی به جرات می توان گفت در حد صفر است ! آن یکی دو تا تلاش صورت گرفته نیز جوابگوی نیاز رشته موسیقی در استان هرمزگان نیست یا به عنوان مثال  ما در استان هرمزگان ۷۰ سال سابقه تئاتر یا کار نمایشی داریم اما امروزه یک هنرمند جوان یا یک دانشجو اگر قصد داشته باشد به عنوان مثال یک نمایشنامه از استاد علی رضایی یا استاد حسین احمدی نسب یا دیگران جهت مطالعه یا پژوهش یا حتی اجرا پیدا کند  به هیچ وجه موفق نخواهد شد ، امیدوارم مسئولین امر نگاه  ویژه ای به این بخش بسیار مهم و تاثیر گذار در عرصه فرهنگ هرمزگان داشته باشند فرهنگ ملتی که آثار مکتوب ندارد  محکوم به فناست.

رضایی تازیانی درخصوص پیشنهادها و انتقادها ، عنوان کرد : چند نفر از دوستانم که این کتاب را خوانده اند پیشنهاد دادند که اگر تعداد صفحات کتاب بیشتر و همچنین علاوه بر فیلم نامه های سال های قبل از ۹۰ ، فیلمنامه های دهه ۹۰ نیز در کتاب « همه چراغهای خیابان روشن است » منتشر شده بود بنظر بهتر بود .

وی تشریح کرد : این کتاب با هزینه های شخصی خود مولف چاپ شده است و ما بهترین  راه برای چاپ کتاب را چاپ گام به گام کتاب دیدیم و در گام اول تعداد  ۲۰۰ جلد کتاب چاپ شده که امید است در صورت استقبال مخاطبین تعداد بیشتری چاپ خواهد شد .

این کارگردان از انتشار دو کتاب با موضوع سینمای هرمزگان و کتاب مجموعه داستان و همچنین دوتحقیق سینمایی باموضوع هرمزگان که در سال آینده منتشر می شود خبر داد .

وی به انتشار جلد دوم کتاب «تاریخچه سینمای هرمزگان»  اشاره کرد و گفت : بعد از فراخوانی که پس از انتشار جلد اول کتاب تاریخچه سینمای هرمزگان  داشتیم از مخاطبین و همکاران سینمای مان خواستیم در زمینه تصحیح کتاب و اصلاحات مورد نظر شان با ما همکاری کنند که این امر در حال انجام است و چاپ دوم کتاب « تاریخچه سینمای هرمزگان»  با ویرایش جدید در اردیبهشت ماه سال دیگر وارد بازار نشر می شود.

نویسنده کتاب « همه چراغهای خیابان روشن است » منبع انتخاب موضوعات کتاب را پدربزرگش دانست و ادامه داد :اکثر موضوعات فیلمنامه هایی که در کتاب همه چراغهای خیابان روشن است   به چاپ رسیده را از قصه هایی که پدر بزرگم برایم تعریف می کرد برداشت کرده ام. من یک پدر بزرگ بسیار قصه گو داشتم که تاثیر بسیار زیادی بر من گذاشت. همیشه دوست داشتم قصه های جذاب پدر بزرگم را تبدیل به فیلمنامه کنم.  می خواستم این لذت قصه شنیدن را با دیگران نیز شریک شوم برای همین آنها را به فیلمنامه تبدیل کردم . البته در فیلم کشند قرمز هم که در سال ۸۸ با همکاری برادرم،  ایمان ساختیم در چند اپیزود آن فیلم  از قصه های پدر بزرگم استفاده کرده بودم، از جمله داستان شخصی به نام “یوسف جمال” که شکارچی همان یوز پلنگی بود که در زمان های قدیم به شهر بندرعباس حمله می کرد و نوزادان خوابیده در  گهواره ها را می ربود، که این موضوع البته در یکی از ترانه های مرحوم « نصرک » شاعر  بندرعباسی  تحت عنوان ایسپلنگ پیدا بودن سروده شده است و توسط خواننده های مختلفی خوانده شده است .حالا تصور کنید پدر بزرگم این ترانه ای که ما بار ها با صدای خوانندگان خوب هرمزگانی می شنیدیم را از یک زاویه دیگر تعریف می کرد. او قصه شکار یوز پلنگ توسط شخصی که  به قول خودش  میراشکال (یوسف جمال ) اهل روستای  جمال احمد بود و  استخدام شده توسط مردم بندر عباس که یوزپلنگ را شکار کند،   و تلاش او برای شکار یوزپلنگ را روایت می کرد و این محسور شدن ها زمینه ساز خلق این کتاب شد.

گفت و گو : جمیله دبیری نیا