نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت : تدوین فعالیت‌های فرهنگی نظیر اعتکاف مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی باعث دوام و ماندگاری یک فرهنگ و آئین خواهد شد.

به گزارش صبح دریانیوز ، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده در جلسه ستاد برگزاری اعتکاف استان هرمزگان که با حضور مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان، ائمه جماعات مساجد برگزار کننده اعتکاف و فعالین فرهنگی عرصه اعتکاف در سالن جلسات دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، با اشاره به اهمیت اقامه فریضه‌های الهی ، اظهار کرد : بر اساس آیات و روایات اقامه فریضه‌های الهی از انجام آن‌ها دارای ارزش بیشتری است. چراکه اقامه یک فریضه الهی مانند نماز تنها به معنی نماز خواندن نیست بلکه به فرهنگ‌سازی و ترویج نماز در جامعه، اقامه گفته می‌شود.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده با ذکر این نکته که افراد فعال در زمینه فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اعتکاف دارای پاداش عظیم الهی هستند ، بیان کرد : اعتکاف بعد معنوی انسان‌ها به خصوص جوانان را تقویت می‌کند و این مهم را می‌توان در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و عمل به فرمایشات ولی فقیه یعنی معنویت‌گرایی دانست که خود این امر نیز دارای فیض جداگانه‌ای است.

وی با اشاره به لزوم مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی و دینی ، تصریح کرد : تدوین فعالیت‌ها مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی باعث دوام و ماندگاری یک فرهنگ و آئین خواهد شد چراکه مردم برای اجرای برنامه‌های خود منتظر نهادهای دولتی و مسئولین نخواهند بود اما فعالیت مدیران دولتی و حاکمیتی در اجرای برنامه‌ها با تغییر پست‌های مدیریتی دچار نوسان خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد : دخیل شدن مردم‌ در امر تدوین برنامه‌های غدیر یک نمونه و الگوی موفق مردمی سازی فعالیت‌ها بود که تغییر آن در سطح استان قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده با بیان اینکه ترویج نذر و وقف اعتکاف از اهمیت ویژه‌ای برای فرهنگ‌سازی در زمینه اعتکاف محسوب می‌شود ، خاطرنشان کرد : ترویج تذر و وقف اعتکاف می‌تواند درآمدهای پایدار برای برگزاری این مراسم مقدس را تامین کند.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده جوانان و نوجوانان را الگو پذیر دانست و گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که جوانان در کنار بزرگ‌ترها در مراسم اعتکاف حضور داشته باشند تا روحیه معنوی آن‌ها در کنار افراد با تجربه و الگو تقویت شود.

وی ضمن تاکید بر این نکته که کتابچه دستورالعمل‌های سلوکی برای معتکفین تدوین شود ، تصریح کرد : بسیاری از مساجد در تراز اعتکاف نیست؛ چراکه در فرایند ساخت برخی از این مساجد، برگزاری اعتکاف در نظر گرفته نشده است و بسیاری از امکانات لازم برای برگزاری اعتکاف در آن‌ها دیده نشده است که این روند را در احداث مساجد جدید مدیریت خواهیم کرد.

پایان خبر /