به مناسبت هفته پدافند غیرعامل مانور مقابله با تهدیدات شیمیایی ( CBRNE ) با همکاری شهرداری بندرعباس و سازمان آتشنشانی به میزبانی مجتمع دانش بنیان پتروصنعت گامرون  با حضور مسئولان کشوری و استانی در بندرعباس برگزار شد .

به گزارش صبح دریا نیوز ، شهردار بندرعباس در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل گفت :  برگزاری مانورها هزینه نیست اگر مانورها انجام شوند تلفات جانی در اتفاقات واقعی را کمتر خواهیم داشت .

مهدی نوبانی ، از اصول پدافند غیرعامل مکان یابی ، استتار ، اختفاء ، پوشش ، فریب ، پراکندگی ، تفرقه و جابه جایی ، مقاوم سازی و استحکامات و اعلام خبر نام برد .

نوبانی ، به محورهای کلان تاثیرگذار بر پدافندغیرعامل در سطح ملی به حوزه های عمرانی ، حمل و نقل و ارتباطات ، حوزه دارو ، غذا، آب و بازاریابی نیروی انسانی ، انرژی ، صنایع ، ملی و اقتصادی ، دیپلماسی و امنیت ، دفاع ، مخابرات و  رسانه ها و تبلیغات روانی اشاره کرد .

وی ، عنوان کرد : وظایف پدافند غیرعامل کاهش قابلیت و توانایی سامانه های شناسایی ، هدف یابی و دقت هدف گیری تسلیحات آفندی دشمن ، حفظ توان خودی جهت ادامه فعالیت ها و تداوم عملیات تولید و خدمات رسانی ، صرفه جویی در هزینه های تسلیحاتی و نیروی انسانی ، حفظ تمامیت ارضی ، امنیت ملی و استقلال کشور ، افزایش آستانه مقاومت مردم و نیروی خودی در برابر تهاجمات دشمن و …. است .

شهردار بندرعباس کارکردهای پدافند غیرعامل را حفاظت از زیرساخت های حیاتی ، استمرار خدمات ضروری ، حفاظت از تاسیسات و تجهیزات ، پایدارسازی مدیریت عالی کشور، حفاظت سایبری از کشور ، تامین نیازهای مردم ، حفاظت شهر در جنگ ها ، تدوام شبکه اطلاع رسانی و تداوم اداره و مدیریت مردم  دانست .

نوبانی با بیان اینکه سناریو مانور اتصال برق  و آتش سوزی ناشی از مواد شیمیایی بر این اساس بود که فرض می شود انبار مواد شیمیایی دچار حریق و آتش سوزی شده و نیروهای ایمنی عملیاتی امدادی در حوزه های  وارد عمل شدند، افزود : در این رزمایش سعی شد شرایط تقریبا سخت را متصور شویم  که در شرایط واقعی اگر پیش بیاید، همکاری و هماهنگی مسئولان مدیران و نیروهای اچ‌اس‌ای، آتش نشانی ، نیروی انتظامی ،راهور ،هلال احمر ،اورژانس ،مدیریت بحران و پدافند غیر عامل همه اینها را در یک مانور نسبتا سنگینی تمرین کرده باشند.

وی ، مطرح کرد : وضعیت بحران در حقیقت یک فشار روانی اجتماعی بزرگ و ویژه است که باعث در هم شکسته شدن روال متعارف زندگی و واکنش های اجتماعی می شودو با آسیب های جانی و مالی ، تهدیدها ، خطرها و نیازهای تازه ای به وجود می آورد.

*معاون امور زیر بنایی سازمان پدافند غیر عامل کشور:

با محوریت شهرداری بندرعباس می توان آمادگی ها را ارتقا داد  

معاون امور زیر بنایی سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اتفاقات امروز منطقه و غزه نیز در این مانور بیان داشت : در خصوص برگزاری رزمایش اصل موضوع رزمایش ارتقا و آمادگی هاست امروز باید برای جلوگیری از تبعات برخی از مشکلات هزینه و تمرین کرد .

مصطفی طزری اضافه کرد :  مانور امروز به لحاظ فرایندی و هماهنگی عالی بود البته ظرفیت های پدافند غیر عامل بیشتر از این است که با محوریت شهرداری بندرعباس می شود آمادگی ها را ارتقا داد و از پیامدها و تبعات جلوگیری کرد و باید با ایجاد آمادگی کشور را در امنیت بیشتری قرار دهیم.

 

*معاون هماهنگ کننده قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیر عامل کشور:

برای توسعه و تقویت باید ایمنی و حفاظت را مد نظر داشت

 

معاون هماهنگ کننده قرارگاه شیمیایی سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه حفاظت از زیر ساخت های صنعتی و شیمیایی مهم است ،  خاطر نشان کرد : زندگی امروز وابسته به مواد شیمیایی است و حمایت از صنعت کشور در حوزه شیمیایی نیز مهم است که باید بر همین اساس نگاه ۲ جانبه ای داشته باشیم .

احمد کرمی ، افزود : همانطور که توسعه و تقویت باید باشد از طرفی  نیز باید  ایمنی و حفاظت را مد نظر داشته باشیم و برای این موضوع برنامه های آموزشی و ایمنی در هرمزگان را  ارتقا بخشیم.

 *مدیر کل بحران و پدافند غیرعامل استانداری هرمزگان:

امکانات استان برای پدافند غیر عامل کافی نیست

در ادامه این مراسم مهر مدیر کل بحران و پدافند غیرعامل استانداری هرمزگان اظهار داشت  : پدافند غیرعامل نقش اثر گذاری در نا کارامد کردن نقشه های دشمنان دارد. 

محمد رادمهر ، مطرح کرد : امکانات استان برای پدافند غیر عامل کافی نیست و اگر در استان اختلالی ایجاد شود کشور دچار مشکل  خواهد شد بر همین اساس مسؤلان ، مدیران کشوری و دولتمردان باید چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه  برای این رزمایش زحمات زیادی کشیده شده است از شهرداری بندرعباس تشکر و قدردانی کرد.

 خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /