استاندار هرمزگان گفت: در ایام الله دهه مبارک فجر سال جاری، در مجموع ۴۹۱ پروژه در استان هرمزگان با اعتباری بالغ بر 134 هزار و 680 میلیارد ریال آماده افتتاح، بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، مهدی دوستی در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان هرمزگان، ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به برکت پشتیبانی و حمایت مردم از ولایت فقیه و ایثار و فداکاری آحاد ملت ایران، امروز به‌عنوان قدرت اول جهان اسلام و منطقه قدبرافراشته است و چالشی برای قدرت های پوشالی و جامعه استکباری به شمار می رود.

 دوستی با اشاره به تلاش دولت برای ارائه خدمت بی‌منت و بر مبنای توزیع عادلانه امکانات و منابع، گفت: در دهه فجر سال جاری، ۴۹۱ پروژه در استان هرمزگان با اعتباری بالغ بر ۱۳۴ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال آماده بهره برداری و کلنگ زنی است.

وی افزود: از این تعداد ۴۶۳پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۳ هزار و ۱۱۷ میلیارد ریال افتتاح و عملیات اجرایی ۲۸ پروژه در سطح استان با اعتبار بیش از ۷۱ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال آغاز می شود.

 دوستی، با بیان اینکه ۷۵درصد اعتبار پروژه های قابل افتتاح در دهه فجر از محل اعتبار دولتی و ۲۵درصد از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی است، افزود: هشت ‌درصد اعتبارات پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آن در دهه فجر آغاز می شود از محل اعتبارهای دولتی و  92درصد اعتبارات از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی همچنین گفت: بندرعباس با ۱۱۰ پروژه، میناب ۶۷ پروژه و سیریک با ۳۷ پروژه حائز بیشترین تعداد پروژه و پارسیان، بندرعباس و میناب حائز بالاترین اعتبار در پروژه های قابل افتتاح  هستند.

 دوستی ادامه داد: در بین شهرستان ها، بندرعباس با ۱۱۰ پروژه و اعتبار ۶۵ هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال، حائز بیشترین تعداد پروژه و بالاترین اعتبار در پروژه های آماده آغاز عملیات اجرایی است.

 استاندار هرمزگان با اشاره به آمار توزیعی پروژه های آماده بهره‌برداری به تفکیک دستگاه ‌های اجرایی، گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان ، اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان و سازمان جهاد کشاورزی استان به ترتیب با ۷۷ ، ۷۶ و ۴۵ بیشترین پروژه های قابل افتتاح و شرکت گاز استان، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و شرکت آب و فاضلاب استان به ترتیب با شش، پنج و سه پروژه، بیشترین آمار کلنگ زنی را به خود اختصاص داده اند.

 وی افزود: توسعه گازرسانی به شهر بندرعباس (فاز ۶ و ۷) ، پست ۶۳ کیلوولت پیامبر اعظم ۱، اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان قدس، بهسازی و لایروبی اسکله رمچاه ، اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب در سطح شهرستان بندرعباس، احداث دبستان ۱۲ کلاسه سلخ و بهره برداری از فاز نخست شهرک تخصصی صنایع دریایی از پروژه های شاخص قابل افتتاح به لحاظ اعتبار ریالی هستند.

 دوستی اضافه کرد: افتتاح اسکله شماره ۷ و ۸ صنایع انرژی‌بر با اعتبار ۹۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، افتتاح انبارهای مواد معدنی سالکو صنایع انرژی بر پارسیان با اعتبار ۱۲ میلیون یورو معادل ۳۶۰ میلیارد تومان و ساخت و به آب‌اندازی شناور طناب‌گیر همیار ۴ با اعتبار ۵۸۰ هزار یورو معاد ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از پروژه‌های شاخصی هستند که در دهه فجر سال جاری با اعتبار ارزی به بهره‌برداری می رسند.

 وی همچنین گفت: ۱۰هزار و ۳۵۰میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس جمهور به هرمزگان طی دو مرحله تخصیص پیدا کرده که مرحله اول آن با واریز شش‌هزار میلیارد ریال به حساب دستگاه‌های اجرایی استان انجام شد و چهارهزار و ۳۵۰میلیارد ریال دیگر نیز طی هفته جاری به حساب استان واریز می شود.

 دوستی افزود: حجم اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به هرمزگان بسیار شاخص و بی‌نظیر بود و بخشی از این اعتبارات که پس از گذشت مدت محدود از زمان سفر رئیس جمهور به استان تخصیص پیدا کرد، صرف حوزه آموزش و درمان به‌عنوان اولویت‌های استان می شود.

وی با اشاره به اقدام عملیاتی به منظور راه اندازی طرح فولاد سیمین گفت: در هفته جاری، نشست مفصلی در خصوص راه اندازی این طرح که چندین سال معطل مانده است، برگزار می شود و امیدواریم عملیات اجرایی این طرح نهایتا” تا ابتدای سال آینده با حضور مقامات عالی‌رتبه کشوری آغاز شود.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: یک طرح فولادی دیگر به ظرفیت ۱٫۵میلیون تن نیز در شرف آغاز عملیات اجرایی است که هم اکنون زمین محل اجرای طرح تخصیص داده شده است.

 وی تکمیل زنجیره پایین دست فولاد، که از اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است را مورد تأکید قرار داد و گفت: محدود کردن تولیدات این بخش به محصولاتی مانند شمش، باعث شده است منفعت زیادی از این حوزه به مردم نرسد.

 دوستی همچنین از تدوین «بسته مگاپروژه ها» در استان نیز خبر داد و گفت: به‌منظور بهره‌برداری از مزیت های استان، چهار طرح بزرگ شامل ۲طرح فولادی، یک طرح معدنی و یک طرح پتروپالایش در استان در حال پیگیری و تدوین است که با جمع بندی آن ها اتفاق خوبی در استان رقم خواهد خورد.

استاندار هرمزگان در بخش پایانی سخنان خود در این نشست، از تعیین عوارض آلایندگی از محل فعالیت آب‌شیرینکن‌ها برای ترمیم آسیب های وارده به دریا و محیط زیست خبر داد و افزود: کارگروهی برای این موضوع مشخص شده و  رقم قابل توجهی از این محل برای ترمیم آسیب برداشت آب از دریا تخصیص پیدا می کند.

انتهای پیام