مهدی دوستی استاندار هرمزگان در چهارمین جلسه روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها، با اشاره به اهمیت معماری و شهرسازی، گفت : در شهری مثل بندرعباس که چشم‌انداز زیبای دریا دارد شاید خیلی معنا نداشته باشد شهر را به سمت کوه ببریم اما در تهران به دلیل وجود رشته‌کوه‌های البرز و نیاز مردم به هوای پاک این امر منطقی است بر همین مبنا توسعه بندرعباس و دیگر شهرهای ساحلی باید به شکل طولی و در امتداد دریا انجام شود که این مهم نیز رعایت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مهدی دوستی ، عنوان کرد : پرکاربردترین جلوه هنر، معماری است چرا که در محیطی که زیست می‌کنیم پیوسته با آن مواجهیم و لذت ما از هنر معماری لذت پایدارتری می باشد از طرفی هم هیچ هنری مانند معماری سیاسی نیست و در طول تاریخ منشا بسیاری از تحولات  بوده چنانچه یکی از دلایل انقلاب کبیر فرانسه ،  معماری شهر پاریس ذکر شده است.

دوستی با تاکید بر اینکه معماری تاریخ سلسه‌ها و رویکرد و کلان راهبرد حکومت‌های مختلف را نشان می‌دهد، افزود : یکی از نقدهای وارده به حوزه شهرسازی این است که از دهه ۳۰ به بعد کشور درگیر توسعه متری بدون توجه به حجم و کیفیت توسعه بوده و نمونه کوچک آن، پیاده‌روهایی است که فدای خیابان شده اند در حالی که یکی از اصلی‌ترین رویکرد ما  باید ارتقاء زیست مردم باشد.

وی ، خاطر نشان کرد : در بازآفرینی شهری باید توجه داشته باشیم که برنامه ریزی تغییرات در سطح محلات با حفظ شبکه‌های محله‌ ای انجام شود چرا که بازآفرینی فقط بازکردن معبر در محلات نیست و باید در آن ترکیبی از مسائل اجتماعی و معماری را در نظر گرفت.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با تاکید بر مدیریت واحد شهری با همکاری تمام دستگاه های اجرایی ،افزود : از اصول مهم در شهرهای جنوبی توجه به زیست شبانه مردم نه از روی تفنن و تفریح بلکه به دلیل جبر جغرافیا، آب و هوا و گرمای هوا است که در این مناطق مردم بعد از نماز عشاء از خانه‌های خود بیرون می‌آیند و نمی‌شود تمام شهرها را در یک ساعت مشخص تعطیل کرد و با تاکید براین اصول بایست پروژه‌های مشخص در قالب کلان تصویر و راهبرد توسعه شهری تعریف شوند چراکه تعریف پروژه‌های جزیره‌ای باعث می‌شود ما با بردارهایی غیر همسو روبرو شویم و توان مدیریتمان کاهش پیدا کند.

استاندار هرمزگان از اعضای شورای شهر  خواست که در خدمات رسانی به سکونتگاه‌های غیر رسمی پای کار بیایند و ادامه داد : همزمان با جلوگیری از رشد سکونتگاه های غیررسمی باید به ساکنان سکونتگاه های غیررسمی موجود نیز خدمت رسانی شود.

دوستی ، بیان داشت : شوراها و شهرداری‌ها باید نقش خودشان را در طرح‌های بزرگ ملی پیدا کنند و از فرصت طرح بزرگی مانند نهضت ملی مسکن برای اصلاح محیط حاشیه شهرها استفاده شود.

وی با اشاره به اقدامات استان در بخش مسکن ملی، باز آفرینی شهری و صدور اسناد مالکیت به نفع مردم ، مطرح کرد: در یک و نیم سال گذشته چندین کار بزرگ که سال ها توسعه شهر معطل آن ها بود تعیین تکلیف شدند ، حریم ۶۰ متر دریا که ۴۷ سال برزمین مانده بود با همکاری وزارت راه و شهرسازی ساماندهی شد، طرح تفصیلی بندرعباس بعد از ۲۲ سال تعیین تکلیف شد، ساماندهی میدان سایت بعد از ۳۰ سال آغاز شده و اراضی جنوب فرودگاه که بیش از نیم قرن جلوی بخشی از توسعه شهر را گرفته بود آزادسازی شدند و در اراضی نیروی هوایی نیز اصلاحاتی انجام گرفته است.

وی ، تصریح کرد: پروژه‌های بازآفرینی  محدود به بندرعباس نیست و برای هر شهرستان پروژه‌ای تعریف شده که برنامه های اجرایی مربوطه نیز مستمر در حال رصد است.

جمیله دبیری نیا

انتهای پیام