مشاور ارشد خدمات تیر و ترانزیت، ایرو در نشست تخصصی رویه تیر، پیش اظهاریه الکترونیکی تیر ویژه متولیان بخش خصوصی و دولتی در حوزه تجارت و حمل و نقل  در سالن جلسات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد، گفت: از نظر استفاده از سیستم کارنه تیر محدودیتی در منطقه خلیج فارس وجود ندارد و همه کشورهای منطقه به هم وصل هستند و کشور عراق هم امسال با تعاملات زیادی که داشتیم و تحولات سیاسی هم در این کشور اتفاق افتاد و عراق هم تا اخر امسال و اوایل سال میلادی باعضویتی که دارد فعالیت اقتصادی خود را آغاز می کند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، کاظم آسایش با اشاره به تحولات در حوزه ترانزیت و حمل و نقل افزود: سازمان ایرو نماینده شرکت های حمل ونقلی در سطح بین الملل است و ما حدود ۳٫۵ میلیون شرکت حمل و نقل بین المللی را در سطح جهان نمایندگی می کنیم و بالاتر از ۱۶۰ عضو داریم که اتاق بازرگانی ایران هم یکی از اعضای سازمان ایرو است و در بیش از ۸۰ کشور حضور داریم.

آسایش  عنوان کرد : در ۲  حوزه حمل و نقل بار و حمل و نقل  مسافر فعال هستیم و حدود ۶۰ تا۷۰ درصد اعضای ما در حوزه حمل و نقل بار و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد در حوزه حمل و نقل مسافر فعال هستند.

وی ، تصریح کرد: سازمان ایرو از سال ۱۹۴۸ بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شد و هدف اصلی آن تسهیل تجارت بود زیرا اروپا بعد از جنگ جهانی دوم دچار تخریب کامل شده بود و برای بازسازی اروپا نیاز بود که حمل و نقل برای عبور از مرزها تسهیل شود به همین دلیل سازمان ایرو تاسیس شد و پس از آن سیستم تیر در ۱۹۴۹ توسط سازمان ایرو ایجاد شد و با چند کشور اروپایی و در سال ۱۹۵۹ تبدیل شد به کنوانسیون بین المللی تصویب شد و ۱۹۸۵ هم ورژن هایی اکنون اجرایی شده پون هدف گسترش عملیات تیر بود و به حمل و نقل کمک کرد.

مشاور ارشد خدمات تیر و ترانزیت، ایرو ادامه داد: منطقه اکو بالاترین میزان استفاده از کارنه تیر را داراست تمام اعضای این منطقه عضو کنوانسیون تیر هستند و حدود ۶۷ درصد سود کارنه تیر را در ۳  منطقه است و ایران در صدر کشورهای صادرکننده کارنه تیر است و همچنین اتاق بازرگانی ایران با صدور ۱۲۶هزار کارنه تیر در سال ۲۰۲۲، بالاترین صدور کارنه تیر را در سطح جهان داشته است.

وی گفت: همچنین کشور ازبکستان در مقام دوم با صدور ۱۰۰هزار کارنه تیر و ترکیه در مقام سوم با صدور۹۰هزار کارنه تیر در سال قرار دارد.

آسایش ، مطرح کرد: نگاه جهانی می تواند کمک کند که سیاست ها را در مسیر درست به مقصد برسانیم و باید این نگاه را منتقل کنیم تا بتوانیم آن جایگاه و هدفگذاری در حوزه ترانزیت و حمل و نقل انجام را انجام دهیم  بخصوص امسال که دولت در برنامه هفتم توسعه ۳۰ میلیون تُن را هدفگذاری کرده که رسیدن به این هدف باید نگاه بین المللی داشته باشیم .

وی ابراز داشت: کووید ۱۹ که در سطح جهان اتفاق افتاد باعث شد که حمل و نقل دریایی هزینه هایش بالا رفت و زمان آن نیز افزایش پیدا کرد، فرصتی شد تا خیلی از کریدورهای منطقه ای به هم متصل شود و پاکستان را در سیستم تیر به روسیه از مسیر ایران متصل کردیم و از تاجیکستان به قرقیزستان و ترکیه را به امارات و بندرعباس متصل شد.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /