استاندار هرمزگان در نشست شورای نمایندگان اکو با محوریت آبزیان که با حضور رئيس اتاق بازرگانی صنایع معدنی و کشاورزی هرمزگان ، دبیر کل سازمان اکو، دبیر کل همکاری های چند جانبه اقتصادی بین المللی، مدیر کل اداره امور اقتصاد و دارایی هرمزگان، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران ، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان آبزیان هرمزگان، هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان، رئیس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک گمرک و ترانزیت و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان، رئیس انجمن خرمای هرمزگان ، رئيس انجمن تولید کنندگان ، صادر کنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی هرمزگان، سفیر جمهوری ازبکستان ، سفیر ترکمنستان ، جمعی از مسئولین استانی و خبرنگاران در سالن هتل هما بندرعباس برگزار شد ، گفت : همان طور که در جلسات دیروز نیز مطرح شد، جمهوری اسلامی ایران سیاست تعامل حداکثری با همسایگان خود را در دستورکار قرار داد و در این راستا، نهایت تلاش خود را برای افزایش میزان همبستگی و انسجام و گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای همسایه خود با هدف افزایش قدرت و تابآوری این منطقه در برابر تلاطمهای مختلف عرصه بین الملل به کار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ،مهدی دوستی افزود : بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتقای سطح همکاری ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در مناسباتِ منطقه ای و بین المللی است.

دوستی با بیان اینکه به عنوان استاندار استان هرمزگان، نهایت تلاش خود را انجام خواهم داد تا بتوانیم در سطوح استانی، ملی و بین المللی موجب تحقق این امر شویم، عنوان کرد : در این خصوص، مایلم نظر نمایندگان کشورهای عضو اکو را به ظرفیت های استان هرمزگان جهت تحقق این اهداف جلب نمایم.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان؛ دروازه تجارت ایران؛ بسیاری از گشایش های اقتصادی در اکو، منوط به ارتقای تجارت درون منطقه ای است، تشریح کرد : در این میان، ظرفیت استان هرمزگان به عنوان دروازه تجارت ایران در اختیار اعضای این سازمان خواهد بود.

دوستی خاطر نشان کرد : برخورداری از زیرساخت های لجستیکی و اتصال حمل و نقل ریلی و زمینی به دریایی در استان هرمزگان، از جمله قابلیت های ویژه این استان است.

وی اضافه کرد: دارا بودن شبکه های مواصلاتیِ مکمل؛ استفاده از ظرفیت شبکه های مواصلاتی منطقه اکو، لازمه توسعه تجارت درون منطقه ای است و کشورهای عضو به این سمت در حال حرکت هستند، شکل گیری کریدور جادهای اسلام آباد– تهران – استانبول پس از ۱۰ سال شاهد این مدعاست.

دوستی تصریح کرد: یکی از ظرفیت هایحائز اهمیت این استان، وجود بنادر و ناوگان بین المللی حمل و نقل دریایی است که می تواند در همگرایی اقتصادی با کشورهای عضو اکو قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در هرمزگان بیان داشت : بدون شک، بنادر شمال و جنوب ایران، زیرساخت های بی بدیل همکاری، رفاه و توسعه در منطقه خواهند بود.وی از دیگر ظرفیت های هرمزگان به شیلات و کشاورزی استان ، با دارا بودن ۲۲ بندر صیادی و برخورداری از ذخایر عظیم آبزیان، امکانات بالقوه ای در توسعه فعالیتهای پرورش میگو در ساحل و ماهی در قفس، با تولید سالیانه ده ها هزارتن ماهی و میگو دارا است، اشاره کرد.

دوستی همچنین گفت : ایجاد واحدهای فرآوری و صادرات محصولات شیلاتی دیگر امکاناتی است که می تواند موضوع همکاری های اقتصادی این استان با کشورهای عضو قرار گیرد. این مسئول اظهار داشت: در حوزه کشاورزی، ظرفیت تولید محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل، تولید محصولات باغی و زراعی گرمسیری و همچنین تولید محصولات گلخانه ای از ظرفیت های استان هرمزگان است که می تواند در راستای تأمین امنیت غذایی کشورهای عضو اکو مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه صنعت و فناوری استان هرمزگان با دارا بودن صنایع مادر همچون فولاد، پتروشیمی و کشتی سازی آماده گسترش همکاری های صنعتی در چهارچوب همکاری های مبتنی بر توسعه دانش فنی و مدیریتی در این صنایع است ، یادآور شد: مناطق آزاد تجاری- صنعتی استان نیز با اهداف جذب سرمایه های خارجی، انتقال دانش فنی به ایران و ایجاد اشتغال وتوسعه منطقه، توسعه صادرات مجدد و افزایش صادرات غیرنفتی آماده همکاری است.

استاندار هرمزگان، عنوان کرد : جمهوری اسلامی ایران از گسترش تعاملات علمی-تحقیقاتی بخصوص همکاری های بین دانشگاهی، در راستای بهره مندی از ظرفیت نخبگان و توسعهدیپلماسی علمی حمایت میکند.

دوستی ابراز داشت : اقتصاد گردشگری و اقتصاد خلاق یکی از اجزای بی بدیل کشورهای عضو اکو است و همبستگی های زبانی و فرهنگی بین اعضای اکو نقطه مشترکی است برای تداوم همکاری های اقتصادی بربستر گردشگری و صنایع دستی است .

وی با بیان این موضوع که هرمزگان به عنوان نگین گردشگری جنوب ایران و با دارا بودن جزایر مختلف و به واسطه تنوع زیستی در اکوتوریسم های ساحلی، وجود جنگل های حرا به عنوان یک ویژگی منحصر بفرد و موقعیت آب و هوایی مناسب برای جذب توریسم و گردشگر در فصول سرد سال ظرفیت ویژهای برای توسعه اقتصاد گردشگری دارد، ادامه داد : استان هرمزگان این آمادگی را دارد تا تعاملات ویژه ای در راستای توسعه گردشگری و اقتصاد خلاق با کشورهای عضو اکو برقرار سازد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر پیشنهادی که منجر به گسترش ترتیبات و سازوکارهای همکاری در اکو به همه اعضا شود حمایت می کند، خاطر نشان کرد: در کنار این ظرفیت ها، استان هرمزگان برای کاهش بروکراسی اداری و با هدف ایجاد پلتفرمی امن برای سرمایه گذاری، مناطقی را به عنوان مناطق بدون مجوز (Zones Clear )برای سرمایه گذاری مشخص کرده است.

دوستی ادامه داد : این مناطق، تمامی مجوزهای لازم جهت سرمایه گذاری در حوزه های معدنی، مجتمع های گلخانه ای، واحدهای پرورش ماهی در قفس، پهنه های گردشگری و واحدهای تولید برق اخذ شده است و سرمایه گذاران می توانند در این مناطق بدون به راحتی سرمایه گذاری کند.

استاندار هرمزگان افزود : در کنار این موضوع، اولویت های سرمایه گذاری در استان هرمزگان براساس حوزه های مختلف سرمایه گذاری شناسایی شده است و برای هر فرصت سرمایه گذاری، متناسب با نیاز استان، مشوق های مختلف سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، ایجاد شهر نساجی، ایجاد شهر فولاد (City Steel )ایجاد شهر گلخانه ای، ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، ایجاد شهرهای دریایی پرورش ماهی در قفس و شهر میگو، شهر شیشه، شهر انرژی و شهر میوه های گرمسیری از مهمترین اولویت های سرمایه گذاری در استان هرمزگان است که مشوق های مختلفی اعم از مشوق های مالیاتی، گمرکی، خدمات بندری، تخصیص زیرساخت، بیمه سرمایه گذاری و… برای سرمایه گذاران در این حوزهها در نظر گرفته شده است.

دوستی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها هیچ مانعی را پیش روی تعمیق همکاری هایاقتصادی منطقه اکو نمی بیند، بلکه آمادگی دارد با انگیزهای بیش از گذشته با مشارکت سایر اعضا، در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تعمیق برادری ملت های منطقه گام بردارد.

جمیله دبیری نیا

انتهای پیام