سمینار تخصصی بهره گیری از رویه تیر در حمل و نقل بین المللی جاده ای و ترکیبی برای ذینفعان و بنگاه های اقتصادی شرکت های حمل و نقل کریر و فورواردر ، نمایندگان گمرکی و صاحبان کالا با حضور فعالان اقتصادی ، مدیران عامل ، نمایندگان شرکت های حمل و نقل بین المللی فورواردر و کریر ، صاحبان کالا ترخیص کاران و کارگزارن گمرکی و خبرنگاران با حضور ناظر گمرکات هرمزگان و مدیر امور حمل و نقل بین المللی و کارنه تیر اتاق ایران و معاون مدیر کل اداره ترانزیت گمرک ایران در تاریخ 23 و 24  خرداد ماه سالجاری با همت و میزبانی اتاق بازرگانی هرمزگان در سالن کنفرانس این اتاق  برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی هرمزگان ضمن خیرمقدم در این سمینار گفت :  همزمان با افتتاحیه ساختمان نوبنیاد اتاق بازرگانی هرمزگان واحد امور کارنه تیر این اتاق در دی ماه سال گذشته ضمن دریافت تاییده از سازمان جهانی ایرو و همچنین آموزش کارکنان این واحد توسط امور کارنه تیر اتاق ایران بازگشایی شد.

محمدرضا صفا ، افزود :  از بهمن ماه سال گذشته فروش کارنه تیر و صدور گواهی قبولی آغاز شده است که تا کنون بیش از ۳۰ کارنه ۶ و ۱۶ برگی توسط این واحد صادر شده  است و امید است با ایجاد زیر ساخت های لازم و همکاری گمرکات و دیگر نهادهای اجرایی با توجه به حجم گسترده ترانزیت این استان صدور کارنه در این مرکز را به بیش از ۳۰۰۰ کارنه در سال برسانیم.

وی ، خاطرنشان کرد : به دلیل عضویت اخیر عراق در کنوانسیون تیر تمام کشورهای منطقه عضو این کنوانسیون هستند که ارزش افزوده استفاده از کارنه تیر نه تنها برای شرکت های حمل و نقل بلکه برای صاحبین کالا بسیار چشمگیر است .

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان، با اشاره به دغدغه اصلی بسیاری از فعالان حمل و نقل و صادرات یعنی وجود اطمینان خاطر به منظور تامین منافع و عدم تضییع حقوق آن ها، عنوان کرد : کارنه تیر می‌تواند این اطمینان را در راستای حفظ منافع صاحب کالا، گمرک و شرکت حمل و نقل تامین کند تا با نگاه اقتصادی جهان همسو باشیم.

صفا ادامه داد : تلاش کشورهای منطقه برای توسعه زیرساخت‌های گمرکی، بندری، جاده ای و ریلی را برهانی بر اهمیت ترانزیت و خدمات لجستیکی چندجانبه عنوان و بیان کرد: پیاده سازی و اجرای این زیرساخت ها در کشور ما مهم می تواند درآمد استان‌ها و دولت را به طور چشمگیری افزایش دهد.

وی ، با اشاره به فصل هفتم برنامه پنج ساله توسعه کشورو وظیفه دولت در راستای سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه حمل و نقل، اضافه کرد : این مهم با همکاری نزدیک مراجع دولتی و بخش خصوصی باید به طور جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

 

این مسئول اذعان داشت :  اتاق بازرگانیهرمزگان با همکاری تمامی مراجع مربوطه آمادگی دارد تا با برگزاری نشست های حمل و نقلی منطقه با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه برگزار نماید تا از عقب افتادگی استان و کشور در چرخه تجارت جلوگیری کند .

رییس اتاق بازرگانی هرمزگان ضمن قدردانی از بهنام فرامرزیان مدیر امور حمل و نقل بین المللی و کارنه تیراتاق ایران به منظور برپایی این واحد در استان و ارائه آموزش‌های لازم در راستای راه اندازی این مرکز، از ناظر گمرکات استان و پلیس امنیت اقتصادی هم در زمینه صدور کارنه قدردانی کرد و یادآور شد : بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیت شمال – جنوب که به تمامی شاخه‌های دیگر در شمال – غرب و شمال- شرق نیز متصل است، دارای جایگاه حائز اهمیتی است که وجود پایگاهی برای ارائه خدمات کارنه تیر در این شهر می تواند قدمی بزرگی در تسریع امور حمل و نقل بین المللی محسوب شود.

گفتنی است، گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر 《TIR》 در کشور مبدأ صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آن‌ها نخواهد بود.

همچنین ، بر اساس تعاریف بین المللی کلمه تیر( TIR) مخفف حمل و نقل جاده ای بین المللی است و تیر الکترونیک سیستمی است که کالا تحت سند واحد و تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورها و با تضمین بین المللی معتبر منتقل می‌شود.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /