رییس واحد بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان از خرید تضمینی بیش از ۶۰ هزار و ۲۸۴ تُن گندم از ابتدای فصل برداشت (نیمه فروردین ۱۴۰۲) تاکنون خبر داد و گفت : این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمد رضا ماندگاری افزود : سازمان تعاون روستایی هرمزگان با بهره‌گیری از ۱۱ مرکز و کمیسیون خرید ، توانسته بیش از ۱۰ میلیارد تومان گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را به قیمت ۱۵ هزار تومان خریداری و حمل کند.

وی بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را متعلق به شهرستان حاجی آباد دانست و بیان کرد : ۵۹ هزار و ۳۰۰ تن از گندم های خریداری شده در سامانه سیفا ثبت شده و افزون بر ۵۸ هزار تُن نیز جهت پرداخت بهای گندم به بانک ارسال شده است.

رییس واحد بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان اظهار کرد: «گهکم، فارغان، تاشکوییه، شمیل، آشکارا و احمدی» در حاجی آباد، «هشتبندی و تیرور» در میناب، «زیارتعلی» در رودان، بستک و پارسیان از مراکزی بوده که خرید تضمینی گندم دارند.

ماندگاری یادآور شد: باتوجه به رسیدن به پایان فصل برداشت (اوایل تیرماه)، بیشتر این مراکز کار خریدشان به پایان رسیده و تعطیل شده و تنها مرکز گهکم در حاجی آباد همچنان فعال است.

در سال زراعی جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان هرمزگان به زیرکشت گندم رفته است که پیش بینی می‌شود بیش از ۶۵ هزار تن محصول برداشت شود.

گندم در استان هرمزگان از ۱۵ آبان تا ۱۵ بهمن هر سال کشت شده و برداشت این محصول نیز از نیمه فروردین‌ماه آغاز و تا نیمه خردادماه هر سال ادامه دارد.

خرید ۳۳۲ تن کلزا از کشاورزان هرمزگان

رییس واحد بازرگانی تعاون روستایی هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه خرید تضمینی دانه روغنی کلزا نیز در اوایل خردادماه امسال به پایان رسیده است، گفت: امسال ۳۳۲ تن از این محصول توسط شبکه تعاون روستایی استان از کلزاکاران خریداری شده است.

ماندگاری یادآور شد : ۲ مرکز در گهکم حاجی آباد و زیارتعلی رودان کار خرید کلزا در هرمزگان را به قیمت ۲۳ هزار تومان انجام دادند.

شهرستان های حاجی آباد و رودان ۲ قطب مهم کشاورزی استان هرمزگان هستند که بیش از ۹۰ درصد سطح زیر کشت کلزا در این مناطق قرار دارد.

کلزا در هرمزگان از نیمه آبان ماه تا نیمه آذرماه هر سال کشت شده و برداشت آن نیز از نیمه فروردین ماه آغاز و تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه دارد.

دانه کلزا حاوی ۴۵ -۴۰ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتئین است.

همچنین این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد و باعث افزایش عملکرد دانه این محصولات شود.

از طرفی کاه و کلش کلزا سریعتر از غلات در زمین پوسیده و سبب افزایش مواد آلی و بهبود حاصلخیزی خاک می‌شود. کنجاله کلزا به دلیل دارا بودن پروتئین زیاد برای تغذیه دام بسیار مناسب است.

پایان خبر /