رئیس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان، در نشست خبری که به مناسبت سی و سومین سالروز تأسیس دانشگاه علمی و کاربردی برگزار شد، به تشریح رسالت‌ها و برنامه‌های دانشگاه پرداخت.

به گزارش صبح دریانیوز، محمود صباحی زاده، در این نشست با اشاره به تفاوت‌های دانشگاه علمی و کاربردی با سایر دانشگاه‌ها گفت: رسالت اصلی این دانشگاه تربیت نیروی انسانی و تکنسین‌های متخصص در حوزه‌های مختلف بر اساس نیاز شهرستان‌ها و استان‌ها است

صباحی زاده عنوان کرد: این دانشگاه با هدف اشتغال‌زایی و مبارزه با بیکاری که آن را داعش بیکاری می‌نامیم، فعالیت می‌کند.

 

*فعال‌سازی دفاتر کاریابی تخصصی برای نیازسنجی شغلی

وی به برنامه‌های دانشگاه در زمینه کاربینی و بررسی نیازهای شغلی نیز اشاره کرد و افزود: ما دفاتر کاریابی تخصصی را فعال کرده‌ایم تا نیازهای بازار کار را به‌دقت رصد کنیم. در دانشگاه علمی و کاربردی، رشته‌ها بر اساس مشاغل طراحی شده‌اند و با تغییر در بازار کار، رشته‌ها نیز تغییر می‌کنند.

*فعالیت ۱۲ مرکز علمی و کاربردی در هرمزگان

این مسئول با اشاره به ۱۲ مرکز فعال علمی و کاربردی در استان هرمزگان بیان داشت: در حال حاضر ۵۱۴۸ دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند. مراکز این دانشگاه به ۲ دسته مراکز وابسته به بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و مراکز وابسته به نهادهای عمومی تقسیم می‌شوند.

*برنامه‌های ویژه برای اشتغال و آموزش تخصصی

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان به برنامه‌های آموزشی تخصصی اشاره و مطرح کرد: مرکز سهند نیروی انسانی مورد نیاز خدمات بندری را تامین می‌کند و رشته‌های مختلفی نظیر مدیریت گمرک، مدیریت بازرگانی و اطفا حریق با تضمین اشتغال در این مراکز تدریس می‌شود. همچنین رشته‌های مرتبط با صنعت آلومینیوم و انرژی در مراکز میناب و پارسیان در حال توسعه است.

 

*توسعه آموزش برای اشتغال و ارتقای کیفیت

صباحی زاده با اشاره به طرح “آباد” که به منظور آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان طراحی شده است، اظهار داشت: در این طرح از صنایع نیازسنجی می‌شود و آموزش‌ها بر اساس نیازهای شغلی آن‌ها ارائه می شود،  نظارت هوشمند نیز برای ارتقای کیفیت آموزش در دستور کار قرار گرفته است.

 

*فعالیت‌های جدید در دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان

وی همچنین از راه‌اندازی رشته‌های جدیدی نظیر تکنسین آب‌شیرین‌کن و مدیریت لجستیک در استان خبر و ادامه داد: با وجود اینکه رشته آب‌شیرین‌کن تأسیس شده، متقاضی در استان نداشته‌ایم و از اصفهان دانشجو جذب کرده‌ایم.

*دریافت تسهیلات و راه‌اندازی کسب‌وکار

صباحی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیلات ارائه‌شده به دانشجویان اشاره کرد و گفت: حدود ۸ میلیارد تومان از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ دریافت شده و کسب‌وکارهای مرتبط راه‌اندازی شده است. همچنین مدارک دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان قابلیت ترجمه و استفاده بین‌المللی دارند.

 

*افزایش کدرشته‌ها در سال‌های اخیر

در پایان این نشست، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۷۷۵ کد رشته در کشور و ۱۹۷ کد رشته در استان هرمزگان داشتیم. امسال این تعداد به ۱۰۶ کد رشته کاهش یافته، که این ریزش به دلیل عدم نیاز بازارکار بوده است اما تمرکز ما بر کیفیت آموزش و اشتغال‌زایی دانشجویان است.

پایان خبر/

جمیله دبیری نیا