نشست تخصصی رویه تیر، پیش اظهاریه الکترونیکی تیر ویژه متولیان بخش خصوصی و دولتی در حوزه تجارت و حمل و نقل با حضور مهران نجاتی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان هرمزگان، بهنام فرامرزیان مدیر امور حمل و نقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی ایران، آسایش مشاور ارشد، خدمات تیر و ترانزیت، ایرو، واختانک زرندیا مشاور ارشد، خدمات تیر و ترانزیت و مدیرکل اوراسیا و ایرو، الیاس پور معاونت صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی در سالن جلسات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، در این نشست مدیر امور حمل و نقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بندرعباس به دلیل فعالیت های خوبی که در زمینه کارنه تیر دارد مورد توجه جهانیان قرار گرفته و ما هم باید از این فرصت پیش آمده بهره لازم را ببریم و بتوانیم شرکت های حمل و نقلی خودمان را به این سمت و سو سوق دهیم.

بهنام فرامزیان افزود: سازمان ایرو در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد و بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد که مقر آن در ژنو است و یک سازمان جهانی حمل و نقل که هدف آن تسهیل در امر تجارت است و این تسهیلات را از طریق فراهم کردن عملیات جاده ای تحت رویه سیستم واحدی بنام سیستم تیر و کنوانسیون تیر شناخته شده است را انجام می هد.

فرامرزیان ، عنوان کرد : سازمان ایرو در حال حاضر ۴ دفتر منطقه ای دارد یکی در بروکسل که اهداف آن هماهنگی با تحولات حمل و نقلی، گمرکی و سایر موضوعات حمل و نقلی را پیگیری و به موسسات کارنه تیر و منعکس می کند و دفتر دیگرش در استامبول است که زمانی تاسیس شد که ترک ها بیش از ۵۰۰ هزار جلد کارنه تیر در سال صادر و استفاده می کردند و با توجه به اهمیت حوزه تجارت و کارنه تیر، این دفتر راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: دفتر مسکو بعد از فروپاشی شوروی سابق تاسیس شد و همکاری با روسیه برای سیستم تیر و حمل و نقل به ویژه تحت رویه کنوانسیون تیر خیلی مهم بود و بیش از ۶۰درصد از عملیات تسویه وآغاز فعالیت ها و روند کارنه تیر در روسیه صورت می گرفت و اکنون آمار بالایی دارد و دفتر منطقه ای چین برای اینکه هماهنگی داشته باشند که عملیاتی را دنبال کنند و اهمیت کارنه تیر بتوانند همکاری لازم را داشته باشند به ویژه در کریدور شرق به غرب که چین سرمایه گذاری زیادی روی این موضوع کرده و تلاش دارد فعالیت های حمل و نقلی جاده ای خود را به صورت میانی انجام دهد.

مدیر امور حمل و نقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: سازمان ایرو همچنین طرف قرارداد کمیته تیر سازمان ملل  و ضامن بین المللی است و ضمانت هر جلد کارنه تیر برای ۷۸ کشور ۱۰۰هزار یورو برآورد شده است  و در نتیجه تا ۱۰۰هزار یورو برای هر جلد کارنه تیر در قبال گمرکاتی که عضو کنوانسیون تیر هستند، پوشش عبور عوارض گمرکی را می دهد چنانچه که مطالبه ای از گمرک صورت گیرد.

فرامرزیان مطرح کرد : با داشتن دفترچه کارنه تیر عملیات حمل می تواند به روانی با مقررات یک شکل انجام شود و کنوانسیون تیر برای ۷۸کشوری که عضو هستند و جدیدترین آنها در کشور عراق در حال انجام است  و خوشبختانه عراق هم با چند سال تلاشی که انجام داد و آموزش های مختلف را فرا گرفتند در تهران، عضو کنوانسیون تیر شد و باید هر چه سریعتر گمرکات مرزی را به روی اعضای کنوانسیون تیر مشخص کنیم و پایانه ها بطوری باشد که امکان جابه جایی کالا را فراهم کنند و مشارکت خوبی را با عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشیم.

وی یادآور شد: اتاق بندرعباس سال گذشته به سیستم تیر مجهز شد و پرسنل اتاق بالغ بر ۱۶۰ ساعت در تهران آموزش دیدند و این افراد دانش آموختۀ بسیار مجرب می توانند در خدمت فعالان اقتصادی استان و به ویژه شرکت ها قرار گیرند و خدمات کارنه تیر را به صورت آنلاین ارائه دهند.

این مسئول  اضافه کرد: اتفاقی که برای بندرعباس افتاده این است که اتاق بندرعباس می تواند کارنه تیر را برای کلیه شرکت های عضو کارنه تیر صادر کند نه تنها شرکت های داخل استان بلکه شرکت های خارج از استان که پروانه فعالیت را از شهرهای دیگری گرفتند و این امکان برایشان فراهم شده است.

فرامرزیان بیان داشت: یکی از موضوعات مهم دیگر دایر کردن میز سازمان ایرو در اتاق بندرعباس بود که پیشنهاد خوبی بود که داده شد به سازمان ایرو که بعد از بررسی ها اگر بشود در اتاق بندرعباس راه اندازی کرد، می تواند برای ما مفید واقع شود به ویژه در کشورهای حوزه منطقه خلیج فارس و بتوانیم از طریق این دفتر هماهنگی فعالیت های بیشتری را با کشورهای منطقه داشته باشیم.

مدیر امور حمل و نقل بین المللی، کارنه تیر و آ.ت.آ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: درخواست دارم که شرکت ها حتما در این امر مشارکت داشته باشند و مشکلات خودشان را به ما اعلام کنند زیرا از نظر سرمایه گذاری در منابع انسانی و مالی هزینه های بالایی را انجام دادیم در اتاق بندرعباس و این امکانات زیرساختی را برای تسریع در عملکرد بهتر صورت گرفت تا بتوانیم مسیر ترانزیتی را از مسیر ایران به کشورهای دیگری داشته باشیم.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /