شهردار بندرعباس به مناسبت فرا رسیدن نوروز 1403 با نمایندگان کشورهای چین و قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش صبح دریانیوز، این دیدار صمیمانه با حضور مهدی نوبانی شهردار بندرعباس، شو وی سر کنسول سرکنسولگری جمهوری خلق چین در ایران، بریک سادیکوف کنسول کنسولگری جمهوری قزاقستان، سمیرا اسدی به نمایندگی از نماینده وزارت امور خارجه در بندرعباس، مصیب نظری رئیس شورای اسلامی شهر، عیسی عباسی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بندرعباس، مریم پاسالار مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندرعباس وشهرام شهیدی مدیر حراست شهرداری بندرعباس برگزار شد.

در این دیدار مهدی نوبانی پس از خوش آمدگویی و تبریک سال نو و بیان آداب و رسوم و فرهنگ ادب ایرانیان و مردم بندر عباس در عید باستانی نوروز، از مهمانان  در مورد آداب و رسوم آنان در آغاز سال نو سوالاتی پرسید.

وی با اشاره به اینکه درکشور قزاقستان به مانند کشور خودمان شروع سال جدید با عید نوروز می باشد و همچنین جمعیت کثیری از این کشور مسلمان هستند و برای آنان نیز همزمانی بهار طبیعت و بهار قرآن وجود دارد به کنسول این کشور تبریک ویژه گفت و در خصوص آداب و رسوم و فرهنگ آنان در ایام سوالاتی پرسید.

شهردار بندرعباس در این دیدار بر گسترش روابط فرهنگی این کشورها با ایران و برگزاری مراسمات مشترک فرهنگی جهت آشنایی بیشتر مردم دو کشور با یکدیگر و آداب و رسوم و صنایع دستی یکدیگر بخصوص بندرعباس که به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در یونسکو انتخاب شده تاکید کرد.

مهدی نوبانی افزود: در مهر ماه سال جاری ، سرکنسولگری جمهوری خلق چین در ایران به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد استقلال خود جشنی در بندرعباس برگزار خواهد نمود که در آن آتش بازی و بسیاری از رسومات خود را به نمایش خواهد گذاشت و متقابلا شهر بندرعباس هم به عنوان شهر خلاق صنایع دستی نمایشگاهی برگزار خواهد نمود و هم اکنون در حال نامه نگاری برای دریافت مجوزها در این خصوص هستیم.

در ادامه نشست نوبانی از سرکنسول کشور چین درخواست کرد: از پیمانکاران اهل کشور چین در ایران و بویژه شهر بندرعباس ساکن هستند، با تخصص های خدمات شهری و عمران شهری به شهرداری معرفی شوند تا جهت پیشبرد اهداف کلان شهری و عمران و آبادانی شهر ، تبادل دانش و تجربیات و همکاری داشته باشیم.

مصیب نظری رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این دیدار پس از خوش آمدگویی و تبریک سال نو به مهمانان گفت: در سالی که گذشت چندین مورد درخواست خواهرخواندگی شهرهای خارجی با شهر بندرعباس از جمله آکتائو قزاقستان و نینگبو چین جهت اخذ مجوزهای لازم ارجاع شد و شورای اسلامی شهر پس از برگزاری جلسات کمیسیون فرهنگی جهت شور و مشورت در خصوص آینده این خواهر خواندگی ها و اهداف و برنامه ها، مجوزهای لازم را صادر و برای اخذ مجوزهای بعدی به استانداری ارسال کرد.

عیسی عباسی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در این دیدار پس از تبریک عید باستانی نوروز و ماه مبارک رمضان، از برقراری ارتباطات فرهنگی و پیمان خواهرخواندگی شهرها استقبال کرد و گفت: تفاهم خواهر خواندگی بین شهرهایی که نوعی وجه تشابه و همسانی از قبیل ویژگی های باستان شناختی، تاریخی، فرهنگی، نمادهای مشترک و غیره با یکدیگر داشته باشند سبب می شود تا علاوه بر ارتباط سیاسی دولتمردان ، از ظرفیت های یکدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی، فنی، گردشگری و نظایر آن استفاده کنند.

عباسی افزود: یکی از اصلی ترین ظرفیت های ایجاد شده در خواهرخواندگی شهرها دیپلماسی فرهنگی است که کشورهای توسعه یافته بیشتر بر آن تمرکز دارند. دیپلماسی فرهنگی مبادله ایده ها، اطلاعات فرهنگی، نحوه زندگی، نظام ارزشی، سنت ها و اعتقادات به منظور دستیابی به مفاهیم مشترک و تقویت تفاهم متقابل میان ملت ها و کشورهاست که غالبا منجر به توسعه صنعت گردشگری نیز می گردد.

عباسی در خاتمه عنوان کرد: رونق و رواج گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهرهاست. بسیاری از کشورهای توسعه یافته با تمرکز بر دیپلماسی فرهنگی در تلاش برای اشاعه فرهنگ خود در دیگر کشورها هستند. امیدواریم با گسترش روابط فرهنگی با دیگر شهرهای دنیا، در اشاعه فرهنگ غنی مردم شهرمان موثر واقع شویم.

گفتنی است، در پایان این دیدار دوستانه شهردار با اهدای صنایع دستی هنرمندان شهر بندر عباس به رسم یادگار از حضور مهمانان در این نشست تقدیر کرد.

پایان خبر/