عضو هیئت رئیسه و خزانه دار اتاق بازرگانی هرمزگان در نشست با سفیر جمهوری کِنیا و هیئت همراه با فعالان اقتصادی هرمزگان ضمن خیر مقدم به ارائه ظرفیت ها و پتانسیل های هرمزگان پرداخت.

به گزارش صبح دریا نیوز ، سید علی هاشمی ، در نشست با سفیر جمهوری کنیا با حضور دبیر کل اتاق بازرگانی هرمزگان عنوان کرد : ظرفیت‌های موجود در استان هرمزگان و کشور کنیا می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات غیر نفتی و سرمایه گذاری در بخش های صنعتی، کشاورزی و شیلات داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه با چنین نشست هایی برای آینده زیرساخت ها را آماده می کنیم ، درخواست کرد : با اتاق بازرگانی کشور کنیا و بازرگانان و تجار آن روابط دوجانبه ای داشته باشیم و همچنین جهت تسهیلگری بیشتر و پیشبرد اهداف  وبینارهایی برگزار کنیم.

در ادامه سفیر جمهوری کِنیا نیز با اشاره به مراودات تجاری در سالیان گذشته بیان داشت: هرمزگان و کشور کنیا از لحاظ فرهنگی وجه مشترکی دارند و این ۲ می توانند همچون گذشته مراودات تجاری خود را از سر بگیرند.

جاشوا گاتیمو ، خاطرنشان کرد : ۲ بندر مومباسا و لامو نقاط مشترک فرهنگی و تاریخی با بندرعباس دارند و می توانند برای مراودات تجاری هرمزگان با کِنیا نقطه عطفی باشند و تلاش ما برای گسترش روابط تجاری بندرعباس و این ۲ بندر است.

گاتیمو ، با بیان اینکه طی ۲  سال زندگی در ایران متوجه شده ام ایران قابلیت ها و پتانسیل های زیادی دارد و کشوری توسعه یافته و رو به پیشرفت  در زمینه تخصص و اطلاعات است ، افزود : در کشاورزی ، شیلات و صنایع وجه تشابه داریم و ما حاضر به تبادل و اشتراک گذاری دانش ، علوم  و تخصص ها هستیم  .

وی ، تصریح کرد : در زمینه کشاورزی با توجه به اقلیم کنیا و قرار گرفتن خط استوا موقعیت خوبی برای رشد محصولات داریم و به دلیل دمای هوا آلودگی نداریم .

سفیر جمهوری کِنیا با بیان اینکه کنیا بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقای شرقی است ، به مزایای سرمایه گذاری در این کشور از محیط سرمایه گذاری کم خطر، موقعیت استراتژیک به عنوان مرکز مالی، ارتباطی و حمل و نقل منطقه‌ای ،دسترسی به بازار کل آفریقا از کِنیا ، ثبات سیاسی و کلان اقتصادی ، زیرساخت‌های اجتماعی و فیزیکی نسبتاً مستقر،کاهش هزینه‌ها و مقرون به صرفه بودن ، بخش خصوصی به خوبی تاسیس شده ، حضور منابع انسانی بسیار ماهر، بازارهای سرمایه پُر جنب و جوش،  محیط کارآفرینانه و نوآورانه قوی ، محصولات توریستی منحصر به فرد اشاره کرد .

گاتیمو  با اشاره به اینکه کنیا کشوری مستقل است و شرایط خوبی برای سرمایه گذاری دارد و بندرعباس به لحاظ ارتباط با کشورهای همسایه موقعیت بسیار خوبی دارد ، عنوان کرد  : برای واردات محصولات کشاورزی به ایران کمتر از ۵ روز زمان لازم است  .

نائب رئیس انجمن کشاورزی هرمزگان  ، در این نشست گفت : در همایش میوه های گرمسیری که  ۱۴ و ۱۵ اسفند ماه در بندرعباس برگزار می شود  می توانیم در نمایشگاه یک غرفه جهت عرضه محصولات کشاورزی و آموزش کشاورزان ایرانی  به  کنیا اختصاص دهیم .

محمد جوادی ، پیشنهاد داد : جهت رشد اقتصادی و مراودات تجاری  کارگروه کشور کنیا و اتاق بازرگانی هرمزگان تشکیل شود.

در ادامه فعالان اقتصادی هرمزگان به تشریح ظرفیت ها و زیرساخت ها ی آبزی پروری در استان به منظور جذب سرمایه گذار خارجی ، تبیین ظرفیت تولید خرما در هرمزگان و ارائه پیشنهاد صادرات به کنیا ، تشریح ظرفیت های تولید محصولات کشاورزی و صیفی جات هرمزگان ، تشریح ظرفیت های حمل و نقل دریایی بار و امکان برقراری خط کشتیرانی ، تشریح وضعیت تولید فولاد استان و ارائه پیشنهاد صادرات به کشور کنیا ، تشریح ظرفیت تولید قیر هرمزگان و ارائه پیشنهاد صادرات به کشور کنیا پرداختند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر/