مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه فنی و حرفه ای یکی از مصادیق و مولفه های توسعه در دنیاست ، گفت : یازده ساله ها می توانند با رضایت ولی در آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای  ثبت نام و آموزش ببینند  اما نمی توانند در آزمون شرکت و گواهینامه مهارت بگیرند .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمد بذرافشان به تشریح ظرفیت های اوقات فراغت ویژه نوجوانان و جوانان پرداخت و اضافه کرد : برای صدور گواهینامه مهارت ، مهارت آموزی برای افراد بالای ۱۲  سال و کارآموزی برای افراد بالای ۱۵ سال است.

بذرافشان ، عنوان کرد : طرح نجم ( طرح نظارت جامع مهارت در کشور ) با اهداف استقرار نظام مولد سازی، افزایش بهره وری مراکز فنی و حرفه‌ای و افزایش کیفیت بخشی به آموزش‌های مهارتی سازمان در سراسر کشور از ۲۷ خرداد ماه سالجاری به مدت یک هفته آغاز شده است.

وی ، افزود : در این طرح وضعیت کارگاه های آموزشی و سنجش عملی مهارت و صلاحیت حرفه ای، ابزارها و تجهیزات مازاد در کارگاه ها و … مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر اساس نتایج احصاء شده، مولدسازی مراکز آموزشی آغاز می شود.

مدیرکل آموزش  فنی و حرفه ای هرمزگان  با بیان اینکه ۳۷ گروه حرفه در هرمزگان داریم ، خاطرنشان کرد :  شناساندن و اطلاع رسانی ظرفیت های این اداره کل زمینه اشتغال را فراهم می کند .

وی با بیان اینکه ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال پایدار در این اداره بی نظیر است ، عنوان کرد : ما با این ظرفیت ها می توانیم به توسعه استان کمک کنیم و راه مبارزه با قاچاق کالا نیز ایجاد اشتغال پایدار است .

بذرافشان با اشاره به اینکه میانگین اشتغال به کار مهارت آموزان و آموزش دیدگان فنی و حرفه ای درکشور ۵۵  درصد است ، بیان داشت : براساس بررسی ها و برآوردهای انجام شده به طور میانگین ۶۵  درصد مهارت آموزان این سازمان در هرمزگان وارد بازار کسب و کار شده اند .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای هرمزگان ، تصریح کرد : بسیاری از افراد جویای کار از وجود ظرفیت مراکز فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی و بسیاری هم از رشته های آموزشی این مراکز بی اطلاع هستند که رسانه ها می توانند نقش موثری در معرفی این اداره کل فنی و حرفه ای به جامعه ایفاء کنند .

این مسئول اذعان داشت : ۴۱ هزار نفر دوره در سال گذشته برگزار شد که جامعه مخاطب متنوعی از این فرصت استفاده کردند که می‌توان به آموزش‌های داده شده در پادگان‌های نظامی، زندان‌ها، سکونتگاه‌های غیر رسمی، دانشگاه‌ها، مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای، مراکز آزاد فنی و حرفه‌ای، روستاها و مراکز تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری ، اظهار داشت : تقاضا محوری آموزش‌ها به طور جدی در برنامه سالجاری قرار داشته و نیروها براساس اعلام نیاز صنایع و نهادها تربیت می‌شوند، به عنوان مثال استاندار هرمزگان چند روز قبل از فنی و حرفه‌ای خواست زمینه آموزش ۳۵۰ نفر راننده پایه یک را که نیاز استان است فراهم سازد.

بذرافشان ، از اهداف این سازمان به کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی و بهبود ارتقا و افزایش بهره وری مراکز آموزشی اشاره و ادامه داد : اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را هم به طور جدی دنبال می‌کنیم و از ظرفیت ۳۴ هزار صنف فعال در استان برای این منظور استفاده می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سواحل مکران و نیاز صنایعی که در آنجا مستقر می‌شوند به کارگران ماهر، گفت: صنایع در حوزه سواحل مکران تا کنون کمک خاصی انجام نداده‌اند اما در پی ایجاد مرکز فنی و حرفه‌ای در سیریک بوده تا در این زمینه نقش خود را ایفا کنیم و به مردم بومی ساکن در آن منطقه کمک شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اوقات فراغت مطرح کرد: ۴۵۶۳  نفر دوره در سالجاری برای اوقات فراغت افراد در سراسر استان آغاز شده است و تا کنون هم افزون بر ۱۰ هزار نفر دوره در رشته‌های فنی و حرفه ای درحال آموزش هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای در بخش دیگر سخنانش ، گفت: اکنون کارگاه‌های آموزشی براساس نیاز و تقاضا به صورت یک یا ۲ شیفت برگزار می‌شود که این آموزش‌ها در ۳۷ گروه شغلی است.

بذر افشان  خاطرنشان کرد: تیم بازرسی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور  از تاریخ ۲۷ خرداد ماه به مدت یک هفته به منظور بازرسی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای در استان هرمزگان  مستقرشده اند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /