همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران و جشنواره فن بازار صنعت برق ، تفاهم‌ نامه ساخت داخل سیستم کنترل و حفاظت مشعل‌های بویلر (BMS) نیروگاه بندرعباس با هدف تعویض و به روزرسانی بخش‌‌های مختلف سیستم کنترل واحدهای بخاری به ارزش ۱۴ میلیارد تومان به امضا رسید.

به گزارش صبح دریانیوز ، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق هرمزگان در تشریح امضای این تفاهم نامه ، گفت : سیستم کنترل واحدهای نیروگاه بخار بندرعباس با قدمت بیش از ۴۰ سال دارای تکنولوژی قدیمی بوده، لذا بخش‌ هایی از این سیستم به طور خودکار عمل نکرده و به صورت دستی توسط بهره‌ بردار کنترل می‌شود. همچنین برخی از اوقات فرسودگی سیستم کنترل سبب خروج ناخواسته واحدهای بخاری می‌ گردد.

رضا مهرانی با اشاره به خاص بودن تکنولوژی و دانش طراحی این سیستم‌ ها ، تصریح کرد : در گذشته در این زمینه با شرکت‌‌های خارجی سازنده نیروگاه‌‌های بخاری رایزنی‌های متعددی صورت می‌گرفت تا سیستم کنترل واحدهای نیروگاه بندرعباس به روزرسانی شود، اما به علت محدودیت‌های موجود این مساله تا پیش از این به نتیجه نرسیده بود.

مهرانی افزود : با حمایت‌ های شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور تصمیم بر این شد که با استفاده از ظرفیت مهندسی داخل کشور اقدام به تعویض و به روزرسانی بخش‌های مختلف سیستم کنترل واحدهای بخاری گردد.

وی گفت : در این راستا سیستم کنترل BMS یا سیستم مدیریت مشعل‌های بویلرهای نیروگاه بندرعباس با ۳۶ مشعل سوخت در هر واحد، به عنوان یکی از گلوگاه‌های پایایی تولید نیروگاه که از پیچیدگی بالایی نیز برخوردار است انتخاب شد تا به صورت پروژه ساخت بار اول و بر اساس تکنولوژی نوین، توسط شرکت‌‌های دانش بنیان داخلی طراحی، ساخته و تعویض گردد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق هرمزگان ادامه داد : سیستم یاد شده که کنترل و حفاظت بویلر را در زمان‌های راه‌اندازی، بارگیری، تولید و تغییر بار بر عهده دارد، به یاری خداوند متعال در واحد یک بخاری و در زمان تعمیرات اساسی سال جاری این واحد تعویض خواهد شد و این پروژه راه را برای به روزرسانی دیگر بخش‌های سیستم کنترل این واحد و همچنین سیستم کنترل دیگر واحدهای نیروگاه هموار خواهد نمود.

پایان خبر /