به ابتکار گروه گردشگری اکوتوریسم ساران و همکاری اداره کل محیط زیست و آکادمی فیزیک و نجوم هرمزگان پدیده بارش شهابی برساوشی توسط نجوم‌ دوستان رصد شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، این تور علمی که با همت و ابتکار گروه گردشگری ساران از گروه‌های فعال حوزه اکوتوریسم هرمزگان طرح‌ریزی و ساماندهی شد در سه بخش آموزش تئوریک کهکشان و سیاره‌ها ، شبیه‌ساز آسمان‌نما ، رصد آسمان و پدیده بارش شهابی توسط اساتید دعوت شده نجوم در ارتفاعات گنو واقع در ساختمان آموزشی محیط زیست واقع در گنو برگزار شد که مورد استقبال قابل توجه قرار گرفت.

بارش شهابی بَرساوُشی یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است. بیشینهٔ نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالباً در حدود ۱۰۰ است. این بارش شهابی از توده ذرّات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید و معمولاً از بیست و هفتم تیر تا سوم شهریور (بیش از یک ماه) فعّال است که بازهٔ زمانی بلندی برای بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

این بارش در ناحیه صورت فلکی برساوش و در نزدیکی مرز آن با ناحیه صورت فلکی ذات‌الکرسی واقع شده‌است، به همین دلیل است که به آن بارش شهابی برساوشی می‌گویند.

محمد امین پاسلارزاده دبیر و بنیان‌گذار آکادمی فیزیک و نجوم هرمزگان با بیان اینکه مبحث نجوم در استان علاقه‌مندان زیادی دارد، به قابلیت‌های این انجمن در موضوع آموزش اشاره و اظهار امیدواری کرد : در آینده بتوان بخش بیشتری از جامعه را در معرض آموزش‌های نجومی قرار داد.

وی در جریان این تور آموزشی در سه بخش یاد شده به طور تفصیلی مطالبی را ارائه و یادآور شد : رصد گروهی آسمان و پدیده‌های آسمانی در هرمزگان از طرفداران زیادی برخوردار است.

سارا پور احمد از راهنمایان رسمی میراث فرهنگی و هماهنگ و برگزار کننده این تور عملی نیز ضمن قدرانی از مسئولان و اساتید مدعو انجمن فیزیک و نجوم و مدیر کل محیط زیست هرمزگان گفت : انتظار این حجم از استقبال از طرف مردم بندرعباس از این تور علمی را نداشتیم.

پور احمد با بیان اینکه این تور علمی گروهی که با هدف رصد بارش شهابی برساوشی برگزار شد به‌ نوعی نخستین نمونه در نوع خود در هرمزگان ، اظهار داشت : برگزاری تورها و رصد گروهی پدیده‌های مرسوم از جمله کسوف و خسوف و اَبَرماه در هرمزگان دارای سابقه است و این نشان دهنده علاقه قابل توجه مردم استان به نجوم است.

وی اظهار امیدواری کرد : در آینده بتوان اینگونه تورهای علمی را با توجه به علاقه مردم و دید مثبتی که از طرف دستگاه‌های مربوطه وجود دارد را به صورت مداوم و گسترده‌تر برگزار کرد.

سما کرمی ، راهنمای رسمی میراث فرهنگی و از دیگر اعضا اوکوتوریسم ساران نیز در حاشیه این رصد علمی گفت : اجرای تورهای گردشگری با محوریت علمی نظیر رصد آسمان، پرنده‌نگری و بررسی گونه‌های گیاهان منطقه حفاظت شده گنو در دستور کار اکوتوریسم ساران قرار دارد و امید داریم بتوانیم با همکاری دستگاه‌های مرتبط گامی جدی در راستای اجرای تورهای علمی برای علاقمندان این حوزه برداریم.

پایان خبر /