شورای مرکزی کانون استادان دانشگاه هرمزگان در نامه ای سرگشاده به وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، با انتقاد از تغییر غیرمنتظره رئیس دانشگاه هرمزگان ، خواستار عدم مداخله احتمالی نهادهای فرا دانشگاهی در انتصابات و جبران خسارات وارده به این مجموعه شدند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، در متن این نامه آمده است :

جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و آرزوی توفیق ، معرفی حضرتعالی از طرف ریاست محترم جمهوری که با حمایت و رأی اعتماد بالای مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از مفاخر علمی و دانشگاهی توام گردید، نویدبخش دورانی پرامید و پویا برای جامعه دانشگاهی بود. از جمله کارهای امیدبخش، که این حسن ظن را بویژه در میان همکاران دانشگاه هرمزگان تقویت می‌کرد، انتصاب  همکاری جوان و پرتلاش ، با سابقه مدیریت موفق در عرصه صنعت، به ریاست دانشگاه هرمزگان بود.

سوابق مدیریتی و ثمربخش و پرشتاب بودن فعالیت‌های ایشان در جایگاه مدیریت دانشگاه هرمزگان که با همراستاسازی تلاش‌های اساتید ؛ سبب تقویت و بهبود جایگاه و نقش دانشگاه هرمزگان در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی شده بود، به روشنی باعث غیرمنتظره و ناگهانی تلقی شدن تغییر رییس دانشگاه هرمزگان در میانه دوره مدیریتی ایشان برای اعضای هیات علمی این دانشگاه شده است.

عدم تناسب چنین تغییری با عملکرد دکتر محمد صادقی که به گواه شاخص‌های گوناگون از جمله ارتقا رتبه و جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌های جامع کشور، تقویت رابطه دانشگاه با صنعت و جامعه؛ مدیریتی موفق و همراستا با برنامه‌ها و تأکیدات حضرتعالی داشته‌اند، می‌تواند توام با اثرات و پیامدهای نامطلوبی باشد. از آن جمله می‌توان به مواردی چون رها شدن و معطل ماندن برنامه‌های پیشرفت دانشگاه ، آسیب مادی و معنوی به دانشگاه و جامعه دانشگاهی و تقویت شائبه‌هایی همچون اثرگذاری غیر سازنده و ناشایست نهادهای فرادانشگاهی،عدم توجه به رأی و نظر جامعه دانشگاهی و کاهش سرمایه اجتماعی و انسانی دانشگاه،کاهش حس اعتماد به نفس و حرکت برنامه‌محور در بین مدیران و مسئولان دانشگاه اشاره کرد. مواردی از این دست متاسفانه برای جامعه علمی و دانشگاهی پسندیده و پذیرفتنی نبوده و با اهداف عالیه نظام که به فرمایش امام راحل (س) “دانشگاه به جهت نقش ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، همواره از اهم امور و مبدأ همه تحولات جامعه است” سنخیت و هماهنگی نداشته و قطعا مطلوب نظر و همراستا با سیاست‌ها و راهبردهای حضرتعالی نیز نمی‌باشد.

لازم و شایان ذکر است مباحث مطرح شده در اینجا نافی شایستگی و توانمندی دیگر همکاران جهت خدمت در کسوت مدیریت دانشگاه نبوده کما اینکه سرپرست فعلی دانشگاه نیز با توجه به بهره‌مندی از تجربیات و توانمندی‌های بسیار، قطعا با ساماندهی اقدامات لازم، سعی و مجاهدت لازم در امتداد برنامه‌ها و راهبردهای ناتمام خواهند نمود، اما متاسفانه باید گفت که شیوه رخداد تغییر مدیریتی اخیر، باعث بروز دشواری‌های مضاعفی در راستای اهداف ایشان نیز خواهد بود.

رجاء واثق داریم جنابعالی که خود از سرآمدان جامعه علمی و دانشگاهی هستید در دفاع از حرمت جایگاه علم و دانش، اولویت‌بخشی به توسعه علم، دانش و فناوری توام با حفظ شان و مشارکت جامعه دانشگاهی، اهمیت تکیه بر شاخص‌های سنجش کارایی و عملکرد را به نهادهای فرادانشگاهی گوشزد فرمایید.

چنین مداخلاتی در کلیه نظام‌های آموزش عالی مذموم و ناپسند است و حتی اگر بر فرض محال بپذیریم که با نیت کمک و اصلاح، سازوکارهای خارج از دانشگاه قصد مداخله داشته باشند، در این فقره هیچ مستمسک و ادله‌ای قابل تشخیص نبوده و باید با نهایت تاسف گفت که خسارت بزرگی به دانشگاه هرمزگان به طور اخص و نظام مدیریت آموزش عالی کشور به طور اعم وارد شده است.

گفتنی است ، محمد صادقی اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ با حکم محمد علی زلفی گل  وزیر علوم  جانشین علی اکبر شیخی فینی در دانشگاه هرمزگان شد ؛ وی پس از نزدیک ۱۵ ماه خدمت در کسوت ریاست دانشگاه هرمزگان ، علیرغم عمللکرد مطلوب در حوزه های مختلف به صورت غیرمنتظره تغییر کرد.

پایان خبر /