با توجه به تغییر و تحولات در مدیریت شهری و عوض شدن برنامه های اجرائی و خدماتی  و تعریف پروژه های مختلف برای کلانشهر بندرعباس ، این امکان به وجودآمد تا با تغییر سیاست ها اتفاقات جدید و بزرگی در شهر رقم بخورد و برنامه های توسعه شهر بندرعباس شتاب بیشتری به خود بگیرد.

به گزارش صبح دریا نیوز ، طی یک سال گذشته پروژه ها و فعالیت های گوناگونی در بخش های مختلف مجموعه شهرداری بندرعباس با مدیریت شهردار مهدی نوبانی اجرایی شد که چراغ تغییر نگرش ها پیرامون مدیریت شهری ،تحول و توسعه مطلوب در شهر بندرعباس را روشن کرد که در این رابطه می توان به بهره برداری از تقاطع غیر همسطح قدس،بهره برداری از بوستان ساحلی صدف،زیبا سازی و منظر سازی و روشنایی ورودی های شهر ،بهره برداری از بلوار معراج،اجرای پروژه کانال جمع آوری هدایت و دفع آب های سطحی ،بهره برداری از پروژه منظرگاه بندرعباس اولویت پنجم،بهره برداری از نمایشگاه دائمی صنایع دستی در پارک دولت،اجرای پروژه های پل و تقاطع غیر همسطح مهرگان و پیامبر اعظم،افتتاح مجموعه زمین های ورزشی سه راه برق و ایستگاه آتش نشانی شماره ۱۱،ادامه روند تکمیل بلوار ساحلی شرقی فاز یک، ۲ و سه ، اجرای پروژه بازگشایی معابر در محله اسلام آباد،بهره برداری از آبنمای خشک موزیکال و بوستان آزاد شهر، بهره برداری از پُل معلق و زیپ لاین کوهستان پارک پنجه علی،بهره برداری از ایستگاه های پلیس،احداث پُل های عابر پیاده سطح شهر،اجرای هوشمند چراغ های راهنمای سطح شهر،خرید ۲۸دستگاه اتوبوس،بهره برداری از خانه تعزیه و میدان کوهستان پارک پنجه علی،راه اندازی کشتارگاه نیمه صنعتی،راه اندازی بازار دام،اصلاح پوشش گیاهی و کاشت درختان بومی،  مثمر وسایه دار در سطح شهر،پلاک کوبی درختان کهنسال شهر،راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری بندرعباس ،نصب المان های شهری در نواحی مختلف شهر،راه اندازی اپلیکیشن شهر نیک شهروندی، نهضت آسفالت معابر و خیابان های شهر، اجرای رواق بازار قدیم بندرعباس، پیاده روسازی در سطح شهر، اجرای کانال های هدایت و دفع آب های سطحی، ترمیم نوار های حفاری سطح شهر،ادامه روند تکمیل پروژه ساختمان معاونت های شهرداری،توسعه و افزایش فضای سبز شهری، زیبا سازی تقاطع های غیر همسطح قدس،  شهدای غواص ، ولیعصر و محمد رسول ا… اشاره کرد.

همچنین اجرای تقاطع غیر همسطح از میدان یادبود تا اتوتاج ،احداث بلوار از درب دوم هدیش تا میدان سایت،تکمیل پایانه مسافر بری، تقاطع غیر همسطح خلیج فارس، پروژه شهر بازی در قالب سرمایه گذاری، پروژه اکواریوم، باغ هزار تو، سوله ورزشی بانوان، تسطیح فاز دوم صنوف مزاحم ۵۸ هکتاری قادهار،باغ وحش مصنوعی ساوانا ،  اجرای ۲۰ المان‌ حجمی و نوری در نوار ساحلی  از دیگر اقدامات شهرداری در زمان مدیریت مهدی نوبانی است .

شهرداری در خط مقدم خدمتگزاری به مردم شهر است و ارائه خدمات باعث امید بخشی ودلگرمی شهروندان می شود. توسعه خدمات‌رسانی به مردم و پیشرفت شهر مهمترین اولویت شهرداری است.

پارک ها و فضای سبز شهری از مهم ترین عوامل موثر در شکل دهی به پایداری اجتماعی و همبستگی فضاهای شهری هستند  ولی عواملی مانند مشکلات زندگی شهری، ایمنی پارک و فضای سبز ، امنیت و متناسب نبودن امکانات مورد نیاز برای گروه های مختلف سنی و جنسی در این مکان ها از جمله عوامل کاهش تمایل شهروندان برای استفاده از این عرصه ها است .

باغ وحش مصنوعی حیوانات آفریقایی از اقدامات زیبای شهرداری بندرعباس بود که برای اولین بار در کشور و همچنین برای شهری با داشتن آب و هوای مرطوب و گرم بسیار سازگار و مناسب بود ؛ بندرعباس سال های مدیدی است که از نداشتن باغ وحش به دلایل نگهداری پیچیده و سخت حیوانات در این شرایط آب و هوایی رنج می برد و ساوانا یک مکان بسیار زیبا برای تفریح و سرگرمی خانواده ها را فراهم کرد.

زیباسازی تقاطع های غیرهمسطح  از اهمیت بسیار ویژه ای در پایتخت اقتصادی کشور برخوردار است و هر اندازه شهر زیباتر و دارای ظرفیت های هنری و زیبا شناسانه بیشتری باشد ارتباط شهروندان و گردشگران با شهر بیشتر می شود و در حفظ و نگهداری از فضای شهر بیشتر همکاری می کنند.

زیباسازی نوار ساحلی از دیگر اقدامات هوشمندانه شهرداری بندرعباس است که با نورپردازی و همچنین قرار دادن المان های مربوط به بوم و اکوسیستم شهر ، آلاچیق های مدرن با طرح سنتی ، وسایل بازی برای کودکان و همچنین مسیر پیاده روی با نورپردازی مناسب به سمت بندر شهید حقانی و از طرفی قرار دادن پُل عابر پیاده که بازار سنتی بندرعباس را بصورت رمپ جهت جابجایی آسان خریدهای مردم در نظر گرفته شده است که این هوشمندانه بودن به این تصمیمات شهری جامه عمل پوشانده است .

مبحث مهم دیگری که شهرداری بندرعباس به آن توجه ویژه ای دارد حمل و نقل است ؛ حمل و نقل یا ترابری به معنی جابه جایی از مکانی به مکان دیگر است و منظور از حمل ونقل شهری به مجموعۀ سیستم حمل و نقل عمومی و خصوصی در یک شهر گفته می شود. در سال ۱۲۹۸ و در زمان صدارت وثوق الدوله نارضایتی مردم از حمل و نقل عمومی افزایش یافت و دولت مصمم شد با ایجاد یک اداره به سازماندهی و نظم بخشیدن به حمل و نقل شهری بپردازد که پس از مدت ها بررسی این اداره در شهرداری ( بلدیه ) پایه گذاری گردید . در سال ۱۳۲۰ تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تهران کار می کرد که حدود ۹۰ دستگاه بنز بود ۱۰ سال بعد در سال ۱۳۳۰ اتوبوس های زایس روسی وارد ایران شد که در سال ۱۳۳۱ اجازه فعالیت شرکتهای خصوصی حمل و نقل هم صادر شد .

حمل و نقل شهری به ۲ بخش حمل و نقل عمومی و حمل و نقل خصوصی تقسیم می شود ؛ درحمل ونقل شخصی وعمومی طراحی وسیله نقلیه به منظور تعبیه استاندارد های لازم برای تعداد مسافران و میزان باری که حمل می کنند مورد بررسی و توجه قرار می گیرند . اگر پروسه حمل و نقل مربوط به جابجایی شهروندان به صورت عمومی به منظور مسافرت های شهری ، بین شهری یا برون مرزی باشد به آن حمل و نقل عمومی گفته می شود . در این نوع خدمات، سفر به صورت اشتراکی توسط افرادی ناشناس بدون توافق قبلی انجام می‌شود . اگر حمل و نقل با استفاده از وسایل نقلیه شخصی انجام شوند به تعبیری حمل و نقل شخصی نامیده می شود حمل و نقل دیگری که می توان به آن اشاره کرد حمل و نقل شهری عمومی است . روزانه حجم زیادی از رفت و آمدها در سطح شهر و کشور انجام می شود در شهرهای بزرگ این رفت و آمدها بیشتر است. همۀ افرادی که به شغل و کاری مشغول هستند، دانش آموزان ، دانشجویان، کارمندان ، کارگران ، مهندسان و… همه و همه در حال رفت و آمد هستیم و ما اغلب از یک وسیلۀ  حمل و نقل برای رسیدن به مقصد استفاده می کنیم که این وسیلۀ نقلیه یا شخصی و یا عمومی است. یکی از دغدغه ی مهم شهرهای بزرگ حجم بالای ترافیک است خیابان ها و بزرگراه ها اغلب در ساعات مشخصی بیش از دیگر ساعات در طول روز با حجم بالایی از خودروها مواجه می شوند. استفاده از حمل و نقل عمومی ایمنی بیشتری را نسبت به خودروهای شخصی خصوصاً در هنگام سفر برای مسافران ایجاد خواهد کرد .

حمل و نقل انواع مختلف دارد که یکی از آنها حمل و نقل شهری با اتوبوس که یکی از حقوق اساسی شهروندان وجود تعداد مناسب اتوبوس درون شهری و بی آر تی است. این مورد می‌تواند باعث شود که تعداد افرادی که از این اتوبوس‌ها نیز بیشتر و ترافیک به مقدار قابل توجهی کاهش یابد که در مدیریت بهتر ناوگان حمل و نقل درون شهری بسیار اثر گذار است و می‌تواند آن را بهبود دهد.

در بندرعباس که یک شهر مهاجر پذیر است و اصطلاحا به آن شهر ۷۲ ملت نیز می گویند جهت راحتی در رفت و آمد و کم کردن ترافیک تصمیمات بسیار مفیدی در خصوص احداث تقاطع های غیرهمسطح و عریض کردن خیابان ها توسط شهرداری  اتخاذ شده است .

حمل ونقل همواره به عنوان مبحثی کلیدی و اساسی در مطالعات شهری و ناحیه ای مطرح است. حمل ونقل عمومی از جمله اجزای مهم و تفکیک ناپذیر حمل ونقل شهری محسوب می شود. و طراحی مناسب یک سیستم حمل ونقل عمومی کارا به خصوص در شهرها، امری ضروری است.

شهرداری بندرعباس نیز جهت بهبود و کاهش ترافیک  و توجه ویژه به بحث حمل و نقل شهری در روز ملی حمل و نقل ١٢ دستگاه تاکسی ون و ١٠ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل درون شهری اضافه کرد .

 

فرهنگ شهروندی و پایبندی به اصول و قوانین زندگی شهری یکی از ملاک های مهم رشد و توسعه زندگی شهری و دست یابی به توسعه و استانداردهای مناسب زندگی شهروندی است. یکی از اساسی ترین پیش نیازهای داشتن جامعه ای مناسب داشتن فرهنگی مناسب است واین مسئله محقق نمی شود مگر با رعایت اصول، قوانین و مقررات مورد نیاز زندگی شهروندان که عدم رعایت این اصول توسط بعضی از افراد، شهروند را از ماهیت شهروندی خارج می سازد و توسعه شهری را با چالش مواجه می کند.

آموزش‌های شهروندی برای اثر بخشی باید از چهار عامل نیازسنجی آموزشی، طراحی و تدوین برنامه‌های آموزشی، اجرا و ارزشیابی برخوردار باشند. آموزش شهروندی با ارتقا فرهنگ شهروندی ارتباط مستقیم دارد، این مؤلفه‌ها در جهت دادن رفتار شهروندان و کیفیت مشارکت آنان در امور جامعه به عنوان یکی از الزامات اساسی سرمایه اجتماعی و شاخص‌های توسعه فرهنگ یافتگی نقش مؤثر دارد. در واقع آموزش شهروندی به عنوان یک واقعیت فرهنگی همراه با عناصر کلیدی آن همواره در طول تاریخ زندگی اجتماعی انسان که به استقرار فرهنگ می‌انجامد نقش بارزی می‌تواند داشته باشد. امروزه این آموزش‌ها در تعیین جایگاه فرد در جریان توسعه یافتگی در بستر جهانی شدن از ضرورت‌های دستیابی تلقی می‌شود.

در آموزش‌های شهروندی به چند نکته مهم باید توجه کرد؛ ابتدا باید به فعالیت‌های شهروندی، ساخت و ساز شهری، رشد جمعیت مناطق شهری پرداخت و سپس با در نظر داشتن اینکه از لحاظ جمعیت‌شناسی، شهر هسته جمعیت دائم و ثابت است به ساختار فرهنگی، قومیتی و اجتماعی شهر توجه‌کرد. اما مهم‌تر از همه به مسئله فرهنگ باید توجه اساسی کرد، چرا که فرهنگ دارای کارکردهای هویتی و اجتماعی بوده و در اصل شخصیت اصلی جامعه را تشکیل می‌دهد؛ الگویی است که نظام شهری را شکل داده است و متناسب با آن ارزش‌ها، هنجارها، اهداف و وسایل لازم را برای شهروندان فراهم می‌سازد.آشنایی و شناخت دقیق مفهوم شهروندی، گام اول در جهت تحقق آن است اگر شهروندان با نیازها و حقوق خود و دیگران آشنا شوند خود را در برابر هم مسئول دانسته و متعهد می‌شوند در ساخت شهر، نقش اساسی و مؤثر داشته باشند.‌

مهمترین اهداف آموزش‌های شهروندی توسط مدیریت شهری را بسط و گسترش توانایی‌های شهروندان، تقویت حس تعلق اجتماعی، تقویت حس اعتماد به نظام مدیریت شهری، ایجاد عدالت در برخورداری از فرصت‌ها و امکانات، ساماندهی و یکپارچه سازی امور شهروندان، شناسایی و سنجش شاخص‌های مرتبط با شهروندی، بهبود و ارتقای شاخص‌های مثبت شهروندی، توسعه و تعمیم دانش‌ها، نگرش‌ها و مهارت‌های مثبت و سازنده شهروندان، تقویت ساختار شهروندی از طریق استقرار نظام حقوق، تکالیف بین شهروندان و مدیران شهری، مشارکت‌جویی و افزایش میزان اثرگذاری شهروندان در بهبود امور شهر، تقویت بینش زندگی جمعی و احترام به نیازهای جمعی در مقابل فردگرایی و بسترسازی تعاملات هدفمند اجتماعی به منظور تثبیت حاکمیت را می توان عنوان کرد .

دومین جشنواره فرهنگی ، ورزشی و گردشگری خواجه عطا نمونه بارزی از تلاش های شهرداری بندرعباس جهت اهمیت دادن به فرهنگ سازی است که از همت بلند شهرداری بندرعباس جهت آموزش فرهنگ شهروندی خبر می دهد.

گفتنی است ، بندر عباس به عنوان کلانشهر مهم در سواحل خلیج فارس با رویکردملی و بین المللی توسعه همه جانبه خود را از سالها پیش شروع کرده اما عوامل و شرایط مختلفی روند رشد و پیدایش یک شهر مدرن بندری را کند کرده است. نقدینگی مهم ترین عامل این مسئله است که پرداخت نشدن بخش زیادی از مطالبات شهرداری بندرعباس در حوزه های مختلف دلیل اصلی کند شدن روند توسعه این شهر است. مسئله دوم سرمایه گذاری در شهر بندرعباس است که اتفاق بزرگی در شهر برای سرمایه گذاری و خدمات عام المنفعه نیفتاده و بسیاری از پروژه های بزرگ شهری مانند شهر بازی ،پارک آبی و پروژه های مرتبط با حوزه گردشگری دریایی و ساحلی تحقق پیدا نکرده است.

جمیله دبیری نیا ، روزنامه نگار