مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان ، در اولین نشست خبری با خبرنگاران استان، گفت : صنایع دستی هرمزگان در فهرست اقلام صادراتی کد گمرکی ندارد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمد محسنی قلعه قاضی ، بیان داشت : تغییر رویکرد خدمات رسانی از شیوه های سنتی به نرم افزاری از محورها و اولویت های فعالیت مدیریتی ام  در اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی است .

محسنی ، تشریح کرد : در این رویکرد، جامعه هدف اطلاعات مورد نیاز خود را به شیوه های سنتی مانند چاپ بروشور کاغذی برای معرفی جاذبه های گردشگری دریافت نمی کند بلکه مجموعه ای از اطلاعات به صورت نرم افزار (اپلیکیشن) در اختیار همه افرادی که به صورت هوایی ، دریایی ، زمینی و ریلی وارد هرمزگان می شوند قرار می گیرد.

وی ، افزود : استان هرمزگان به یک اطلس جامع در زمینه گردشگری نیاز دارد که در این حوزه نیز کارهای مقدماتی آغاز شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی هرمزگان، خاطر نشان کرد :حوزه مأموریتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با برش جغرافیای هرمزگان در این اطلس مشخص می‌شود و می توان آن را آمایش سرزمینی هرمزگان در سه حوزه یاد شده دانست.

وی اضافه کرد : افق اطلس جامع گردشگری هرمزگان حداقل ۱۰ ساله خواهد بود تا بتواند پاسخگوی مراجعه‌کنندگان و فعالان در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی یک دهه آتی باشد.

این مسئول، تصریح کرد: اطلس جامع گردشگری استان هرمزگان دارای اطلاعات کاملی شامل پیشینه تاریخی، ویژگی‌های قومی و مذهبی، آداب‌ و رسوم، موسیقی، بازی‌های محلی و معرفی جاذبه‌های گردشگری، موقعیت جغرافیایی و اجتماعی شهرها، مسیرها و روستاهای هدف گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری در تمام مناطق استان خواهد بود.

محسنی ، اذعان داشت : دانش آموزان هرمزگان با شرکت در طرح گام (آموزش فراگیر محصلان ) با مباحث گردشگری آشنا می شوند و طی یک سال همه مدارس تحت پوشش این طرح قرار می گیرند .

وی ، یکی از دلایل موفقیت کشورها در جذب گردشگر، آموزش مبانی این حوزه به عموم شهروندان و شروع این آموزش ها از جامعه دانش آموزی دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان ،  از برنامه ریزی برای آموزش کارکنان دستگاه های اجرایی استان و به ویژه نهادهای مرتبط با حوزه گردشگری به عنوان یکی دیگر از اولویت های کاری خود اشاره کرد.

وی ، توضیح داد: پس از گذراندن دوره های آموزش مبانی این حوزه به دانش آموزان و کارکنان دستگاه های اجرایی استان به شرکت کنندگان گواهینامه رسمی از سوی یکی از موسسات گردشگری داده می شود .

محسنی اظهار امیدواری کرد : با چنین طرح هایی، موج جدیدی در استقبال از مباحث صنایع دستی ،گردشگری و میراث فرهنگی ایجاد شود.

واگذاری اماکن تاریخی ثبت شده به بخش خصوصی با هدف بهینه سازی فرآیند نگهداری و احیای بهره وری آنها بدون استفاده از اعتبارات دولتی و استفاده از ظرفیت خیرین از دیگر راهبردهای اعلام شده از سوی مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان بود .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای پیام