مدیر کل امور مالیاتی هرمزگان در کارگاه آموزشی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در جمع مدعوین و خبرنگاران که در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار شد ، با بیان اینکه سامانه مؤدیان مالیاتی یکی از سامانه‌های دولتی و بسیار کارآمد است که جهت سامان‌دهی به مشکلات و رسیدگی‌های مالیاتی راه اندازی شده است، گفت : این سامانه نقش بسزایی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی دارد و رسیدگی به کارها را راحت‌تر و خطاهای پرونده‌های مختلف را هم کاهش داده است.

به گزارش صبح دریا نیوز ، جعفر احسانی مهر ، افزود : سامانه مؤدیان مالیاتی یک سایت بسیار پر کاربرد است که برای ثبت اظهارنامه‌های مختلف مالیاتی، صورت حساب‌ها و فاکتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمامی صاحبان مشاغل مختلف موظف هستند که در این سامانه ثبت نام کنند.

احسانی مهر ، با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که این اواخر به شدت گریبانگیر سازمان امور مالیاتی کشور شده، فرارهای مالیاتی افراد مختلف بوده است، ادامه داد :  این سایت در نظم‌دهی به برنامه‌های دولتی اشاره دارد و  این سامانه جهت سامان‌دهی به اینگونه مشکلات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ، عنوان کرد : فرارهای مالیاتی یکی از مشکلات بسیار مهمی است که باعث کاهش بودجه شده ‌و از سمتی دیگر می‌تواند باعث فشار بیشتر به سایر مؤدیان و افراد پرداخت کننده مالیات باشد پس نقش سامانه مؤدیان مالیاتی به عنوان یک بستری که باعث جلوگیری از فرارهای مالیاتی و برقراری عدالت می‌شود، بسیار مهم است.

مدیر کل امور مالیاتی هرمزگان با بیان اینکه امروزه تاثیرات گسترده شدن دنیای اینترنت و دیجیتال در کسب و کارها و فعالیت‌های مختلف دیده می‌شود  از جمله اثرات مثبتی که تکنولوژی روی فعالیت‌های اداری داشته است، بحث سامانه‌های مختلف است ، تصریح کرد : در برخی از آحاد جامعه  این برداشت وجود دارد که مالیات بر ارزش افزوده ناعادلانه است و در هر مرحله از کالا بدون توجه به اعتبار مالیاتی اخذ می شود که اینچنین نیست  بحث این است که باعث شفافیت اقتصادی  است این امر مستلزم این است که نظام عادلانه مالیاتی در پیش داشته باشد .

درآمدهای مالیاتی هرمزگان ۱۰۰ درصد محقق شد

این مسئول با اشاره به اینکه سامانه مؤدیان مالیاتی آن بخش از فناوری‌های دیجیتالی سازمان امور مالیاتی است که هسته اصلی فعالیت‌های این سازمان به آن وابسته است، خاطرنشان کرد : در مدت چندماه اخیر مازاد بر مبالغ  ارزش افزوده ۳۰۰ میلیارد تومان  ناشی از واحدهای تولیدی که در این استان فعال اما فاقد سوابق مالیاتی در استان هستند در راستای تأمین منابع مالیاتی به حساب شهرداری ها ، دهیاری ها و …  واریز شد.

وی از مزایای ثبت نام در سامانه مؤدیان به افزایش سرعت رسیدگی ، کاهش خطا ، دسترسی ، پاسخ‌دهی بهتر ، امنیت ، جلوگیری از فرار مالیاتی ، بهره گیری از تکنولوژی اشاره کرد .

احسانی مهر ، توضیح داد : این سامانه یکی از سامانه‌های دولتی و بسیار کارآمد است که جهت سامان‌دهی به مشکلات و رسیدگی‌های مالیاتی راه اندازی شده است. سامانه مؤدیان  نقش بسزایی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی دارد و رسیدگی به کارها را راحت‌تر و خطاهای پرونده‌های مختلف را هم کاهش داده است و این سامانه برای اشخاص مختلف حقیقی و حقوقی قابل دسترسی است.

گفتنی است ، کارگاه آموزشی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با همکاری اتاق بازرگانی  صنایع  ، معادن و کشاورزی هرمزگان ( واحد آموزش ) و اداره کل امور مالیاتی هرمزگان ( اداره آموزش و پژوهش ) در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا