معاون انرژی آلومینیوم المهدی درحاشیه  تور خبری که به همت سازمان صمت به مناسبت دهه تولید و تجارت در آلومینیوم المهدی باحضور معاونان این شرکت برگزار شد ، گفت : یکی از دغدغه های شرکت آلومینیوم المهدی موضوع انرژی بود که با پیگیری های مدیرعامل این مجموعه و به منظور افزایش اطمینان از تامین برق مداوم و جلوگیری از ضررهای متعدد ناشی از قطع برق عملیات اجرایی نیروگاه اختصاصی سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی کلاس E نیروگاه سیکل ترکیبی از تیرماه سال گذشته آغاز و در شهریور ماه سالجاری به بهره برداری می رسد .

حمید رضا فیاضی در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری صبح دریا نیوز، افزود : کمبود برق مشکلات عدیده ای را در صنعت آلومینیوم به وجود می آورد  که ناچاریم دیگ های تولیدی را از مدار خارج کنیم و بازگرداندن آن دیگ ها به مدار زمان و هزینه بسیار زیادی را برای شرکت دارد بطوریکه هزینه از مدار خارج شدن هر دیگ برابر ۱۵ میلیارد تومان است و  از طرفی با توجه به اینکه عمر مفید هر دیگ ۱۸۰۰  روز است پس از خارج شدن از چرخه تولید عمر آن کاهش می یابد و باعث اُفت خلوص می شود.

فیاضی عمده ترین دلیل از مدار خارج شدن دیگ ها را کمبود انرژی دانست و گفت :  اگر این مسئله حل شود می توان برنامه ریزی منسجمی جهت تحقق ظرفیت اسمی آلومینیوم المهدی داشت .

وی با اشاره به اینکه روال استاندارد کاری ساخت نیروگاه ۲۴ ماه است و پیش بینی ما برای به بهره برداری رسیدن آن ۱۴ ماه است ، عنوان کرد : با راه‌اندازی نیروگاه جدید و وارد شدن آن به شبکه توزیع، انرژی لازم تامین خواهد شد و مجموعه به فعالیت مستمر خود ادامه می‌دهد.

معاون انرژی آلومینیوم المهدی ، با اشاره به اینکه شهربندرعباس از نظر توزیع جغرافیایی صنایع درمقایسه با دیگر نقاط شهری و روستایی استان هرمزگان از تمرکز صنعتی بالایی برخوردار است و مهمترین صنایع استان در شهر بندرعباس به ویژه در غرب بندرعباس مستقر شده اند ، خاطر نشان کرد : سال گذشته کل برق مصرفی صنایع ۷ میلیون مگاوات بود که ۴۰ درصد  از کل مجوز مصرف بار صنایع را  شرکت آلومینیوم المهدی به خود اختصاص داده بود زیرا به ازای هر تُن ۱۵  مگاوات برق مصرف می کنیم و در بین صنایع استان  بیشترین مصرف برق را داریم .

وی ، یادآور شد : با تکمیل و راه اندازی این نیروگاه ۴۰ درصد مورد نیاز انرژی مجموعه را خودمان تامین می کنیم و این انرژی به چرخه اقتصاد و صنایع دیگر  باز می گردد تا از میزان انرژی بیشتری برخوردار شوند .

این مسئول ، اضافه کرد :  آلومینیوم یک صنعت انرژی بر است و به دلیل حساسیت آن با عدم ورود انرژی نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد و با راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی این میزان انرژی توسط خود مجموعه تامین می شود .

فیاضی با اشاره به اینکه آلومینیوم المهدی آلودگی محیط زیستی ندارد ، بیان داشت : فازهای اولیه نیروگاه با انرژی گاز راه‌اندازی خواهد شد و در فازهای بعدی، بخار نیز به مجموعه اضافه می‌شود.

وی ، با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی آلومینیوم المهدی دارای ۲ فاز است ، افزود : دارای ۲ واحد گازی هر کدام به ظرفیت اسمی ۱۸۳ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات است .

معاون انرژی آلومینیوم المهدی با بیان اینکه برق برای صنعت آلومینیوم حکم حیات مجموعه را دارد، توضیح داد : هرگونه کاهش جریان و قطع بار باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به سلول‌های احیا می‌شود که موجب تعطیلی، کاهش راندمان تولید و ضررهای مالی سنگینی برای این صنعت مهم و استراتژیک کشور به همراه دارد .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /