کارشناس بومی‌سازی، مهندسی قطعات و تجهیزات شرکت فولاد هرمزگان گفت: با اتکا به دانش کارشناسان واحد و با همکاری یکی از شرکت‌های سازنده داخلی، برای نخستین بار در کشور تجهیز بک‌استاپ بومی‌سازی شد و به این ترتیب ایران نیز در کنار کشورهای آلمان، انگلیس و ژاپن به جمع سازندگان این تجهیز مهم و حساس پیوست.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، محمد سهرابی در تشریح اهمیت عملکرد بک‌استاپ یا بلبرینگ قفلی یک‌طرفه در صنعت فولاد ، عنوان کرد : امروزه با توجه به گسترش علم مکانیک، بهبود دستگاه‌های صنعتی از نظر حفاظتی و انتقال توان به‌شدت احساس می‌شود.

سهرابی با اشاره به اینکه بک‌استاپ از یک سو نقش انتقال توان و از دیگر سو نقش محافظتی را ایفا می‌کند، افزود :  این تجهیز چرخش تجهیز در یک طرف را میسر می‌سازد که این امر در صنعت کمک شایانی به حفظ ایمنی تجهیزات و نیروی انسانی می‌کند.

وی ادامه داد : بک‌استاپ به زبان ساده قطعه‌ای مکانیکی است که می‌تواند آزادانه به یک طرف گردش داشته باشد و در جهت مخالف قفل شود و در نتیجه، انرژی معکوس به سیستم و مکانیسم وارد نشود. دور و میزان بار دو مشخصه فنی و کارایی بک‌استاپ‌ها به شمار می‌رود.

کارشناس بومی‌سازی، مهندسی قطعات و تجهیزات شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه بلبرینگ بک‌استاپ، پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین بلبرینگ در عرصه صنعت به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: با نصب بک‌استاپ‌ها بر روی شفت موتور می‌توان از هرگونه چرخش معکوس شفت‌های درایو که باعث وارد آمدن آسیب به ماشین‌آلات و سایر تجهیزات گران‌قیمت می‌شود، جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: بلبرینگ بک‌استاپ در کمپرسورها، نوار نقاله و وینچ‌ها، جرثقیل و بالابر، کوره‌های عملیات حرارتی، ماشین‌آلات هیدرولیک، پمپ‌ها و فن‌های صنعتی کاربرد دارد.

به گفته سهرابی، با توجه به نیاز و حساسیت تجهیز مذکور، واحد بومی‌سازی فولاد هرمزگان با همکاری کارشناسان واحد تعمیرگاه مرکزی اقدام به دیتابرداری و تهیه نقشه از این تجهیز کرد که خوشبختانه با همکاری و همت شرکت پیچکا به‌عنوان یکی از شرکت‌های سازنده داخلی کشور، این پروژه با موفقیت عملیاتی شد.

کارشناس بومی‌سازی، مهندسی قطعات و تجهیزات شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه سایر کارخانجات مشابه که از این تجهیز در بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کنند می‌توانند بدون نیاز به واردات از این ظرفیت بهره‌مند شوند، گفت: با بومی‌سازی بک‌استاپ علاوه بر دست‌یابی به دانش فنی این تجهیز، ارزش‌افزوده اقتصادی برای کشور و بی‌نیازی از واردات را نیز شاهد خواهیم بود.

پایان خبر /