معاون مهندسی و تجهیز منابع مالی حوضه های آبریز جنوبی گفت: آب مورد نیاز 2 هزار هکتار از اراضی دشت یکدار شهرستان جاسک با تکمیل پروژه خط انتقال آب از بند انحرافی سد جگین تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،عباس جنگی مرنی در بازدید از برخی پروزه های شرق هرمزگان گفت: با تکمیل خط لوله انتقال آب از بند انحرافی جگین آب مورد نیاز ۲ هزار هکتار از زمین های منطقه دشت یکدار واقع در جاسک تامین می شود.

جنگی ادامه داد: طول خط انتقال آب از بند انحرافی سد جگین به دشت یکدار که می بایست لوله گذاری صورت گیرد حدود ۶ کیلومتر است و در حال حاضر این پروژه در مرحله لوله گذاری و جوشکاری لوله های انتقال است.

وی یاد آور شد: ما در شرق استان هرمزگان سد­های گابریک، جگین و درکاه بشاگرد دار داریم که تامین بخش اعظمی از آب این مناطق را بر عهده دارند.

جنگی در حاشیه بازدید از سد جگین تاکید کرد: سد جگین یکی دیگر از سد های مهم تامین کننده آب در هرمزگان است و در بازدید امروز مقرر شد اقدامات لازم به منظور تامین اعتبارات عملیات علاج بخشی این سد هرچه زودتر پیگیری و انجام شود.

وی ادامه داد: از دیگر طرح های اولویت دار وزارت نیرو در این منطقه می توان به سد گابریک اشاره کرد که ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز اراضی کشاورزی را تامین می کند و از اهداف این پروژه نیز می توان به حفاظت مجاورین این سد در برابر سیل و جلوگیری از تخریب خاک های زراعی اشاره کرد.

جنگی ادامه داد: سد مخزنی درکاه بشاگرد یکی دیگر از طرح های الویت دار وزارت نیرو در این استان است و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با ساخت و بهربرداری از آن، آب شرب و کشاورزی بیش از ۲۰۰ خانواده روستایی و آب مورد نیاز کشاورزی تامین و موجب توسعه آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش شدید کناره‌ای در پایین‌ دست می شود همچنین از دیگر اهداف اجرای این پروژه می توان به  جلوگیری از ورود رسوبات به مخزن سد جگین و افزایش طول عمر آن اشاره کرد.

معاون مهندسی و تجهیز منابع مالی حوضه های آبریز جنوبی تشریح کرد: از اقداماتی که تاکنون در خصوص این پروژه انجام شده می توان به اجرای بندهای رسوبگیر،خاکبرداری جاده دسترسی،تکمیل بدنه سد، تهیه و نصب ۸۰ درصد تجهیزات هیدرومکانیکی اشاره کرد.

انتهای پیام