معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت : تا کنون بیش از ۱۰ فروند شناور مغروقه پر خطر واقع در مسیرهای تردد دریایی در این استان خارج شده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، فریدون پیشدار ایمن‌سازی تردد دریایی را وظایف سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و اظهار کرد : تا کنون بیش از ۱۰ فروند شناور مغروقه پرخطر واقع در مسیرهای تردد دریایی در استان خارج‌سازی شده و تا پایان امسال هفت فروند مغروقه دیگر نیز خارج‌سازی خواهد شد.

وی در ادامه از خارج‌سازی مغروقه معروف به دیگ بخار از کانال ورودی حوضچه بندر شهید باهنر خبرداد و گفت : این مغروقه با تلاش شبانه‌روزی تیم‌های غواصی با روش برشکاری زیرآبی انجام و به‌ طور کامل خارج‌سازی شده است.

معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: بعد از برشکاری به ابعاد کانتینر، این مغروقه بر روی بارج قرار داده شده و به بندر شهید رجایی منتقل شد.

پیشدار ادامه داد : کل زمان عملیات خارج سازی بعد از استقرار بارج جرثقیل‌دار در محل و تجهیز کارگاه حدود ۷۰ روز به طول انجامید.

به گفته وی ، مغروقه یاد شده شناوری با سیستم رانش ماشین بخار بوده که به واسطه همین موضوع به دیگ بخار معروف شده است.

معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ، از ویژگی های این مغروفه به نبود هرگونه جوش در اتصالات بدنه اشاره کرد که از سیستم اتصال پرچ فولادی(فرآیند رایج برای اتصال قطعات) در زمان ساخت بیش از ۷۰ سال قدمت دارد.

پیشدار اضافه کرد : انواع مختلف روش‌های خارج‌سازی مغروقه‌ها وجود دارد که بسته به نوع و محل مغروقه از روش‌های مختلفی برای خارج‌سازی استفاده می‌شود که روش برش‌کاری بدنه و متعلقات در زیر آب یکی از روش‌ها‌ی معمول است.

شایان ذکر است ، پاک سازی مغروقه‌های واقع در مسیر تردد دریایی از مهم‌ترین اقدامات ایمن سازی آبراه‌های حاکمیتی کشور بوده و موجب جلوگیری از برخورد سایر شناورها به مغروقه و آسیب دیدن آنها می‌شود.

گفتنی است ، پرچ یک اتصال دهنده مکانیکی است که برای اتصال چندین ورق به یکدیگر استفاده می‌شود. پرچ از یک شافت استوانه‌ای دارای سر تشکیل شده و مناسب بست‌های غیرقابل جداسازی بکار می‌رود.

جنس این قطعه معمولا از فولاد کم کربن، آلومینیوم و مس ساخته می‌شود که بستگی به وزن و محیط مورد نظر دارد. پرچ‌های بزرگ می‌تواند قطعات فلزی را به هم متصل کنند؛ اما پرچ‌های کوچک‌تر تنها برای اتصال ورق‌های نازک فلزی، صفحات کاغذی و چوبی مناسب هستند.

پایان خبر /