مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری گفت : مردمی‌سازی اقتصاد در هلدینگ صباانرژی با رقم خوردن بزرگترین تامین مالی در تاریخ بورس ایران ، متبلور شد.

به گزارش صبح دریانیوز ، علیرضا زمان‌پور گفت : از همان ابتدای شروع به کار در مجموعه وصندوق، آن چیزی که ما سرلوحه کار خود قرار دادیم، شفافیت بود. در کنار شرکت‌های بورسی، برخی شرکت‌های غیربورسی ما، شرایط لازم برای شفافیت و بورسی شدن داشتند. ما همه شرکت‌ها را مورد بررسی دقیق قرار دادیم، بین این شرکت‌ها، شرکت صبا فولاد خلیج فارس شرایط بهتری برای ورود به بازار سرمایه داشت.

زمان‌پور اظهار داشت : با پیگیری‌های مکرر از سازمان‌های مرتبط، مسیر قانونی طی شد و درنهایت در تیرماه سال جاری توانستیم از طریق روش ترکیبی، ۲ درصد از سهام صبا فولاد خلیج فارس را عرضه کنیم. در مرحله بعد توانستیم از طریق افزایش سرمایه تامین مالی نماییم و سرمایه شرکت را از ۵۵۰ میلیارد تومان به ۵ هزار میلیارد تومان برسانیم. یعنی توانستیم ۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه منابع جذب کنیم که در نوع خود بزرگترین تامین مالی در تاریخ بازار بورس ایران است.

امسال صبا فولاد ۳ همت سود خواهد ساخت

مدیرعامل هلدینگ صباانرژی گفت : با توجه به اطمینانی که از ارزندگی این سهم وجود داشت، این عرضه را انجام دادیم. باید این نوید را به سرمایه‌گذاران عزیز بدهیم که آن‌ها در پروژه‌ بسیار خوبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در حال حاضر، شرکت صبافولاد یکی از شرکت‌های سوددهی است که می تواند امسال بیش از ۳ همت سود‌دهی داشته باشد.

منابع حاصل شده، صرف پروژه ها می‌شود

مدیرعامل هلدینگ صباانرژی اظهار داشت : منابع حاصل از عرضه اولیه و پذیره‌نویسی را در پروژه احیای دوم صبا فولاد استفاده می‌کنیم. باتوجه به اینکه فرآیند کلنگ‌زنی پروژه را از سال قبل آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر فرآیند مناقصه در حال انجام است، بلافاصله منابع را جذب پروژه می‌کنیم تا اقدامات اولیه پروژه آغاز شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد : وصندوق یک بنگاه اقتصادی مهم در بازار سرمایه ایران است. اولویت بنگاه‌های اقتصادی حداکثرسازی سود در مجموعه خودشان است. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و از هر فرصت سرمایه‌گذاری که بیشترین سوددهی را داشته باشد استفاده می‌کنیم.

علیرضا زمان‌پور در خصوص حمایت از سهم در زمان بازگشایی نماد افزود : قاعدتا باید ما در زمان بازگشایی نماد شرایط بازار را بسنجیم و نظر کارشناسی نیروهای متخصص را بگیریم و بعد از آن متناسب با وضعیت بازار و متناسب با میزان سوددهی تصمیم‌گیری کنیم.

عرضه های دیگری در راه است …

زمان‌پور در خصوص عرضه سهام سایر شرکت های زیر مجموعه به بورس ۲۴ گفت: امیدوارم با این شرایط امیدبخشی که در روند پرونده‌های حقوقی شرکت‌ها وجود دارد، بتوانیم مسیر برخی از این شرکت‌ها را مانند پتروشیمی مسجد سلیمان و فولاد اکسین همانند شرکت‌ صبا فولاد بعد از برطرف کردن موانع طی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای پرتفوی شرکت دارید ، تاکید کرد : در پرتفوی بورسی ما بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها میراث گذشته بودند و متاسفانه یا از بازدهی بالا برخوردار نیستند یا بعضا سودده نیستند. سیاست ما بر این است که در یک فرصت مناسب از این سهام خارج شویم و در سهام مناسب ورود کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه گفت : برخی شرکت‌های غیر بورسی وصندوق، به طور مثال شرکت کارخانجات تولیدی تهران، سال‌ها است که سوددهی ندارد. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای تمام شرکت‌های غیر بورسی‌ استراتژی مناسبی داشته باشیم. برای مثال تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه شریف منعقد کرده‌ایم که در شرکت کارخانجات تولیدی تهران، پارک فناوری تاسیس کنیم و از طریق پارک فناوری برای خیلی از شرکت‌ها درآمدزایی داشته باشیم. همچنین با استفاده از قانون معافیت مالیاتی، برای شرکت‌هایی که در حوزه پارک فناوری فعالیت می‌کنند، بتوانیم منابع خوبی جذب کنیم.

مدیرعامل هلدینگ صباانرژی در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های هلدینگ صباانرژی گفت : در شرکت فولاد اکسین خوزستان پروژه‌های آهن اسفنجی و اسلب را در راستای تکمیل زنجیره فولاد در دستور کار داریم. مناقصه این پروژه‌ها برگزار شده و در حال ارزیابی کیفی شرکت کنندگان هستیم. به زودی بحث تامین منابع مالی این طرح‌ها را تعیین تکلیف می‌کنیم. اگر بتوانیم این دو پروژه را راه‌اندازی کنیم، باتوجه به اینکه فولاد اکسین یکی از شرکت‌های خوب و سودآور است، می‌توانیم ظرفیت این شرکت را در مرحله اول ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تن و در مرحله دوم ۵۰۰ هزار تن افزایش دهیم. با راه اندازی این پروژه‌ها، می‌توانیم از سفارشات پرسود اسلب استفاده کنیم زیرا این شرکت تنها تولید کننده ورق عریض ۴.۵ متری خواهد بود. قطعا انتطار داریم بعد از راه‌اندازی این دو پروژه، سوددهی قابل توجهی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری افزود : ما در مسجد سلیمان برای پرداخت اقساط فاینانس مشکلاتی داشتیم اما به محض حل این مشکلات، برنامه توسعه سرمایه‌گذاری‌مان را به صورت جدی اجرا خواهیم کرد. در حال حاضر، شرایط را فراهم کرده‌ایم. به طور مثال، مجوز خوراک برای راه‌اندازی یک پلنت مینی ریفاینری یعنی ۲۰ هزار بشکه‌ در روز را از وزرات نفت اخذ کرده‌ایم. موضوع زمین آن قطعی است و پیگیر تامین مالی آن را از طریق بانک رفاه و به روش اوراق مشارکت خاص هستیم. عملا شرایط برای راه‌اندازی این برنامه در مسجد سلیمان آماده است.

زمان‌پور درخصوص تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت گفت : ارزش بیشتر شرکت‌های زیر مجموعه مخصوصا در حوزه زمین، ساختمان و ماشین‌آلات نیاز به بروزرسانی دارد به همین دلیل باید بررسی های لازم جهت انجام تجدید ارزیابی دارایی ها انجام شود، به طور کلی سیاست هلدینگ صباانرژی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی ها مثبت است.

پایان خبر /