کارگاه آموزشی تعامل میان پیروان مذاهب اسلامی با حضور ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، دکتر محمد نخی رییس اداره دوره های آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب، حجت الاسلام سید محمد صادق حسینی مشاور سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در امور فرهنگی، شیخ ابراهیمی مسئول تقریب مذاهب جزیره و جمعی از مدیران و کارکنان سازمان منطقه آزاد قشم در مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، ماموستا عبدالسلام کریمی در این کارگاه مردم را ولی نعمت همه مسئولان خواند و گفت: ما بخاطر مردم اینجا هستیم، مردمی که با شهادت ها، ایثارگر ی ها، انقلابی‌گری ها و فداکاری های شان ولی نعمت همه ما هستند.

کریمی با اشاره به اینکه پیامبرعظیم الشان اسلام (ص) از مردم بعنوان خانواده خداوند نام برده است، افزود: راه خداوند از میان مردم می گذرد و اگر مردم از مسئولان راضی نباشند، خداوند هم از مسئولان راضی نخواهد بود.

وی انسان ها را گل های گلستان خداوندی  خواند و گفت: گلستان زمانی قشنگ است که گل‌های رنگارنگ داشته باشد.

کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با ستایش از تعلق خاطرهمه اقوام ایران به ایران و اسلام تصریح کرد: این اقوام که  در جبهه ها، سازندگی ها، انتخابات و همه امور کشور حضور داشته و دارند، باید احساس کنند در همه امور این کشور سهیم و شریکند.

وی در تشریح دیدگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقوام گفت: از نظر نظام جمهوری اسلامی ایران، اقوام فرصت هستند نه تهدید و زبان های غیرفارسی سرمایه کشورند و باید تقویت شوند.

به گفته کریمی اگر از این سرمایه ها درست استفاده نشود، دشمن از آن استفاده کرده و آن را تبدیل به تهدید می کند.

وی اختلافات مذهبی در اسلام را ناشی از استنباط های مختلف از منبع واحد یعنی اسلام دانست و با تشبیه پنج مذهب در اسلام به پنج انگشت دست انسان گفت: همانطور که همکاری پنج انگشت باعث حرکت درست دست انسان می شود همکاری این پنج مذهب نیز به بقا، دوام و غنای اسلام می انجامد.

رییس اداره دوره های آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز در این کارگاه آموزشی گفت: هویت ما قرآنی و خط قرمز ما مردم است که با تمام تفاوت های شان همه بر سر یک سفره نشسته اند.

محمد نخی اساس خلقت خداوندی را اختلافات و تفاوت ها دانست و افزود: خداوند در قرآن کریم از کسانی که در دایره انسانیت قرار می گیرند، همه حرف ها را می شنوند و بهترین ها را انتخاب می کنند به نیکی یاد کرده است.

نخی در بخش دیگری از سخنان خود کتاب و عقل را مهم ترین منابع دین خواند و گفت: جهل که در برابر عقل قرار می گیرد عامل همه مشکلات جوامع است و در نبود عقل، گفت و گو هم در جامعه صورت نمی گیرد.

به گفته وی برخی از مردم درباره مسائلی با یکدیگر جنگ و منازعه می کنند که شناختی از این مسائل ندارند و منیت و تعصب بیجا عامل بسیاری از این منازعات است.   

رییس اداره دوره های آموزشی مجمع جهانی تقریب مذاهب مناطقی از کشورمان را که شیعه و اهل سنت در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند مناطق تلفیقی نامید و گفت: جزیره قشم مظهر این مناطق است که کمترین مشکلی از نظر تفاوت های مذهبی در آنها دیده نمی شود.

انتهای پیام