مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان در نشست خبری که در اولین ماه تابستان امسال در سالن کنفرانس این اداره برگزار شد ، گفت : در خردادماه امسال مشترکان هرمزگانی در مجموع 18  میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی دریافت کردند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمد کریمی ، با بیان اینکه از تعداد ۲۶۲ هزار و ۳۳۹ قبض صادر شده ۱۳۴ هزار و ۹۵۰ قبض مشمول پاداش شدند ، افزود :  شهرهای شرق استان بیشترین پاداش را دریافت و شهرهای غرب استان مدیریت مصرف خوبی نداشتند و پاداش کمتری دریافت کردند  .

کریمی ، عنوان کرد : کاهش سرانه ۱۰ درصد در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با مشارکت مردم را داشته ایم  و سهمیه استان را باتوجه به تکلیف ملی در  این ماه محقق کردیم .

وی ، با بیان اینکه مشارکت کشاورزان در مدیریت مصرف در خرداد ماه ضعیف بوده است ، بیان داشت : تامین برق مطابق پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی صورت گیرد و همچنین مصرف الکتروموتور چاه های کشاورزی به مدت ۵ ساعت ۱۱  تا ۱۶ و ۱۳ تا ۱۸  لحاظ می شود .

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان تاکید کرد : دستگاه های اجرایی و تجاری که مولد دارند با ورود و استفاده از مولد در ساعات اوج مصرف  به بخش تولید کمک کنند .

وی با بیان اینکه پاداش به مشترکان با مصرف زیرالگو اختصاص می یابد ، اضافه کرد : شهرک های صنعتی در خصوص یک روز تعطیلی در هفته را رعایت کنند در غیراینصورت برق آن واحد قطع می شود .

کریمی ، رعایت الگوی مصرف باعث ایجاد اشتغال ، تأمین سرمایه در گردش بخش تولید ، احداث زیرساخت های رفاهی و حیاتی مانند احداث بیمارستان ، توسعه شبکه حمل و نقل به همراه دارد ، تصریح کرد : در مناطق شهری و روستای روشنایی معابر را ۵۰  درصد کاهش دادیم .

وی ، ادامه داد : ثابت بودن ظرفیت شبکه ، مصرف بی رویه مشترکان در ساعات اوج بار قطعی برق و ماندن در بی برقی و گرما ، نوسان ولتاژ ، آسیب دیدن وسایل برقی مشترکان و از دست دادن رفاه و مختل شدن کارها را به همراه دارد .

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان، بابیان اینکه ساخت نیروگاه های بیشتر باعث تولید آلاینده های محیطی وگرم شدن زمین ، تمام شدن منابع ، صرف هزینه های بسیار گزاف ، نیاز به صرف زمان طولانی است ، توضیح داد : وزارت نیرو در سال های گذشته به منظور تشویق مشترکان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت مشارکت درامر ساخت نیروگاه های تجدید پذیر، طرح خرید تضمینی بیست ساله برق از صاحبان نیروگاه های پاک را در دستور کار خود قرار داد .

کریمی ادامه داد : قطعات این نیروگاه ها وارداتی است و قیمت آنها بر پایه نرخ دلار محاسبه شده و متغیر است بنابراین در سال های اخیر بنا به هزینه های بسیار بالا و برگشت سرمایه طولانی مدت نسبت به سال های گذشته ، مشترکان تمایل خود جهت سرمایه گذاری در این بخش را از دست داده اند از این رو دولت سیزدهم مشوق های بخش خانگی را در اولویت دستور کار خود قرار داده است .

این مسئول در خصوص صرفه جویی ، یادآور شد :  صرفه جویی موجب بهره مندی از رفاه نعمت برق برای همگان ، حمایت از محیط زیست و حفظ منابع ارزشمند انرژی کشور ، حفظ پایداری شبکه برق با مدیریت مصرف و کمک به عبور بدون خاموشی از تابستان ، سرمایه گذاری درآمد حاصل از صرفه جویی مشترکان در فعالیت های مورد نیاز جامعه ، کمک به پایداری تولید و اشتغال در کشور می شود .

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان ، تشریح کرد : به ازای هر کیلو وات ساعت برق مصرفی در بازه اوج بار، مبلغی مازاد تحت عنوان جریمه ساعات اوج به مبلغ قبض برق اضافه و محاسبه و  به ازای هر کیلو وات ساعت برق مصرفی در بازه کم باری ، مبلغی به عنوان تخفیف کم باری از مبلغ قبض برق مصرفی کسر و محاسبه می شود.

کریمی ، خاطر نشان کرد : برای کاهش هزینه های برق مصرفی باید به گونه ای مصرف مان را مدیریت کنیم تا میزان مصرف برق در ساعات اوج بار به کمترین مقدار خود برسد تا مشمول جریمه های سنگین اوج بار نباشیم و در عوض می توان استفاده از لوازم برقی غیر ضروری و پرمصرف را به ساعات کم باری منتقل کرد تا علاوه بر کاهش هزینه های برق مصرفی و دریافت تخفیف کم باری ، در ساعات اوج بار شبکه بی برقی و نوسان را تجربه نکرده و شاهد سوختن ، آسیب دیدن و از بین رفتن لوازم برقی منزل مان نباشیم .

گفتنی است ، اصطلاحاً به کنتورهای قدیمی کنتورهای تک زمانه می گویند  چون در آنها هیچ زمان سنجی تعبیه نشده است و برق مصرفی در هر ساعتی از شبانه روز که مصرف شده باشد قابل تفکیک نیست  یعنی این کنتورها نمی توانند بفهمند که برق مصرف شده در ساعت های اوج بار بوده یا ساعت های کم باری. پس اگر کنتور برق شما از مدلهای قدیمی ست. تمام مصرف برق شما به صورت میان باری محاسبه خواهد شد و به کنتورهای دیجیتالی جدید اصطلاحاً کنتور سه زمانه گفته می شود. به این خاطر که در این کنتور ها یک زمان سنج تعبیه شده است که مصرف برق را به تفکیک در سه بازه اوج بار، میان باری و کم باری محاسبه می کند . در واقع حافظه این نوع کنتورها از ۳ بخش کاملا مجزا تشکیل شده است که میزان برق مصرفی همان بازه را بر اساس قیمت آن ساعات محاسبه می کند .

 

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /