مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت : هفت میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۳۲ تن انواع کالای‌ نفتی و غیرنفتی از ابتدای سال جاری تا کنون در بنادر غرب این استان تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش صبح دریانیوز ، مرتضی سالاری اظهار کرد : در مجموع هفت میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۳۲ تن کالای نفتی و غیر نفتی با ۱۰ درصد افزایش از ابتدای سال جاری تا کنون در بنادر غرب استان تخلیه و بارگیری شده است.

سالاری ادامه داد : از این میزان، سه میلیون و ۴۰۰ هزار و ۲۷۰ تن به جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی و ۴ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۱۶۲ تن با ۲۹ درصد افزایش به کالاهای غیرنفتی اختصاص دارد.

وی در بخش صادرات انواع کالا نیز گفت : در این مدت ۴ میلیون و ۹۹ هزار و ۸۳۵ تن کالا از بنادر غرب صادر شده که از مجموع صادرات انجام شده، ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۱۸۴ تن با ۲۵ درصد افزایش مربوط به صادرات غیرنفتی و یک میلیون و ۹۸۵ هزار و ۶۵۱ تن مربوط به صادرات نفتی است.

به گفته مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان ، از مجموع عملیات انجام شده نیز ۲ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۳۱ تن فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی با پنج درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شد.

مرتضی سالاری اضافه کرد : از این میزان عملیات حمل و نقل ساحلی، بنادر غرب استان با کابوتاژ یک میلیون و ۴۱۴ هزارو ۴۵۴ تن فرآورده‌های نفتی و کابوتاژ یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۳۷۷ تن فرآورده‌های غیرنفتی با افزایش ۲۲ درصدی روزهای پر رونقی را در این بخش از عملیات تجربه کرده است.

تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۷ هزار TEU کانتینر یخچالی

سالاری در بخش دیگری گفت : در این بازه زمانی، ۱۰۷ هزار و ۸۴۹ TEU کانتینر یخچالی با تناژ یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۲۲ تن تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش به ثبت رسیده و بنادر غرب در این بخش جایگاه نخست در بین بنادر کشور را به خود اختصاص داد.

وی حجم صادرات کانتینر یخچالی از طریق بنادر غرب استان هرمزگان را نیز ۵۳ هزار و ۹۲۴ TEU با تناژ ۵۶۰ هزار و ۴۱۱ تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۸ درصدی را به دنبال داشته است.

افزایش ۴۱ درصدی ترانزیت در بنادر غرب

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در بخش ترانزیت نیز گفت : در دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو بوده است، به ۲۷۶ هزار و ۱۰۰ تن رسید که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش به ثبت رسید و بنادر غرب استان توانست جایگاه سوم این بخش از عملیات حمل و نقلی را در سطح بنادر ایران به خود اختصاص دهد.

مرتضی سالاری با اشاره به تخلیه و بارگیری ۱۱۹ هزار و ۶۴۶ دستگاه خودروی ترانزیتی با ۳۴ درصد افزایش در این مدت گفت : تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی به مقصد کشورهای عراق و آسیای میانه توسط یک هزار و ۷۶۴ فروند شناور فلزی انجام گرفت.

ترابری ایمن بیش از ۵۰۶ هزار مسافر در بنادر غرب هرمزگان

سالاری در بخش پایانی به میزان جابه‌جایی مسافر و گردشگر از بنادر غرب این استان اشاره کرد و گفت : در این بازه زمانی ۵۰۶ هزار و ۸۴۰ مسافر جابه‌جا شده‌اند که ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد : ۴۸۵ هزار و ۹۹۰ نفر سفر در مسیرهای دریایی داخلی از بنادر لنگه، آفتاب و چارک به مقصد کیش، ابوموسی و سایر جزایر خلیج‌فارس صورت گرفته که در این بخش ۲۴ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان در بخش ترابری سفرهای بین‌المللی نیز گفت : در این مدت زمان، ۱۷ هزار و ۳۴۵ نفر مسافر به مقصد بنادر کشور امارات متحده عربی جابه‌جا شده‌اند که در هم‌سنجی با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

پهلوگیری بیش از ۲۰ هزار فروند شناور

مرتضی سالاری از پهلوگیری ۲۰ هزار و ۹۶۶ فروند با ۱۷ درصد افزایش خبر داد و افزود : از این میزان رفت و آمد، یک هزار و ۲۴۶ شناور با افزایش ۳۲ درصدی بالای هزار تن و ۱۹ هزار و ۷۲۰ فروند شناور با افزایش ۳۲ درصدی زیر هزار تن بوده است.

به گفته سالاری ، از ابتدای سال جاری تا کنون مرکز جستجو و نجات دریاییMRCC) ) بنادر غرب استان هرمزگان در راستای اعمال وظایف حاکمیتی و ارتقا ایمنی دریانوردی با دریافت ۱۹ پیام اولیه و انجام ۷۵ عملیات جستجو و نجات، موفق به نجات جان ۱۴۴ نفر در آب های حوزه استحفاظی خود شده است.

وی توصیه کرد : هموطنان قبل از اقدام به سفر با ارسال عدد۱و۲ به سامانه پیامکی۵۰۰۰۴۰۰۱۹۸۳۶۹۲ از شرایط جوی دریایی و زمان حرکت شناورها مطلع شده و هر گونه سوانح دریایی را با کمک سامانه۲۴ ساعته ۱۵۵۰تماس و یا از طریق کانال اضطرار دریایی۱۶vhf ارتباط رادیویی اطلاع رسانی کنند.

پایان خبر /