معاون مهندسی و عمران اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت : ۱۳ سازه غیرمجاز در سواحل این استان با طی کردن فرآیند قانونی از ابتدای امسال تاکنون مجوزدار شدند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، حمید کمالی افزود : با پیگیری‌های اداره مهندسی سواحل اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ۶ درخواست صدور مجوز دیگر نیز در دست بررسی است.

کمالی همچنین از موافقت با تمدید مجوز ساخت بندر چند منظوره در استان هرمزگان و همچنین صدور موافقت اولیه برای احداث دستک و خطوط لوله آبگیر از دریا در استان هرمزگان خبر داد و هدف از شناسنامه‌دار کردن و صدور مجوز برای سازه‌های دریایی را تسهیل امور و کمک به سرمایه‌گذاران عنوان کرد.

وی افزود : تکالیف قانونی، سازمان بنادر را ملزم کرده تا به عنوان مرجع دریایی کشور بر وضعیت سازه‌های ساخته شده در حریم دریا به لحاظ تخصصی نظارت کند.

معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از دیگر اقدامات این معاونت را پیرامون صدور مجوزها به صدور مجوزهای تاسیس و ساخت کارگاه‌های ساخت و تعمیر شناور و بهره‌برداری از اسکله نفتی ۳۵ هزار تُنی شرکت ساخت و بهره‌برداری حرا در جزیره قشم و بندر چندمنظوره شهید سلیمانی گچین و برگزاری بیست و پنجمین نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل با موضوع فرسایش نوار ساحلی ضلع جنوب بندرگاه نخیلو و پیشروی آب دریا به سمت منازل مسکونی روستای نخیلو ناشی از احداث بندرگاه نخیلو اشاره کرد.

کمالی هماهنگی برای برگزاری دوره آموزشی سامانه (DSS) مطالعات تدقیق طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (CZM) و عملیات عمق‌سنجی در محدوده ساحلی کوه مبارک و حوضچه بندر بنجی در سواحل مکران با هدف تهیه و تامین اطلاعات هیدروگرافی برای دستیابی به یک مرجع قابل اطمینان و مطالعات رسوب‌گذاری و برنامه مُدون لایروبی را از دیگر اقدامات حوزه مهندسی سواحل اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان عنوان کرد.

پیاده‌سازی سامانه سهند در بندر شهید رجایی

وی هم‌چنین از پیاده‌سازی سامانه سهند به عنوان VTS ملی در مجتمع بندری شهید رجایی در راستای بومی‌سازی سامانه کنترل ترافیک دریایی کشور(VTS) خبرداد و بیان کرد: در این زمینه شهریور امسال دوره آموزشی بهره‌برداری از سامانه ملی وی تی اس (سهند) با حضور کارشناسان مرتبط از واحدهای امور دریایی، فنی و نگهداری و مهندسی و عمران در مرکز آموزش سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اقدامات این معاونت در حوزه GIS نیز به برداشت اطلاعات مکانی سازه‌های دریایی و بندری در ۹۵ بندر چندمنظوره، صیادی و موج شکن‌های استان و پیاده‌سازی در سامانه و به روزرسانی اطلاعات مکانی و توصیفی سامانه GIS بندر شهید رجایی در راستای ارتقا سطح کیفیت ارایه خدمات به فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی اشاره کرد.

حمید کمالی همچنین از پیاده‌سازی سامانه سهند به عنوان VTS ملی در مجتمع بندری شهید رجایی در راستای بومی‌سازی سامانه کنترل ترافیک دریایی کشور(VTS) خبرداد و بیان کرد: در این زمینه شهریور امسال دوره آموزشی بهره‌برداری از سامانه ملی وی تی اس (سهند) با حضور کارشناسان مرتبط از واحدهای امور دریایی، فنی و نگهداری و مهندسی و عمران در مرکز آموزش سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

بر اساس بند ۲۲ ماده سه آیین نامه سازمان بنادر و دریانوردی مصوب سال ۱۳۴۸ مجلسین و الحاقیه تبصره مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی موظف است از ساخت و ساز و یا بهره برداری از تأسیسات و تجهیزات دریایی فاقد مجوز از طریق مراجع ذیصلاح قانونی جلوگیری کند.

مجموع سواحل در هفت استان ساحلی کشور پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که از این میزان ۲ هزار و ۲۳۸ کیلومتر یعنی بیش از ۳۸ درصد سواحل کشور در هرمزگان قرار دارد.

این استان دارای ۱۴جزیره و ۲ منطقه آزاد تجاری کیش و قشم با چند کشور جنوبی خلیج فارس همرز است.

محدوده ساحلی استان هرمزگان که مطالعات پایش و شبیه‌سازی بر روی آن انجام می‌گیرد حد فاصل خط ساحلی بین حوالی منطقه آبکوهی در دریای عمان و منطقه شرق خلیج نایبند در خلیج فارس است از این رو اهمیت خط ساحلی استان هرمزگان به‌دلیل وجود بنادر با اهمیتی مانند شهید رجایی (به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران)، شهید باهنر، لنگه، جاسک، کنگ، سیریک و جزیره قشم است.

از سویی افزون بر ۴۲ درصد از شهرهای هرمزگان یعنی ۱۷ شهر این استان از جمله بندرعباس در محدوده ساحل قرار دارند که با توجه به وجود این شهرها توجه به حریم دریا و حفظ و صیانت از آن هم به لحاظ زیست‌محیطی و هم منظر شهری اهمیت به‌سزایی دارد.

پایان خبر /