رئيس اداره منابع طبيعی و آبخیزداری شهرستان بستک از مديريت و استحصال ٣٠ ميليون متر مكعب رواناب به واسطه اجرای سازه‌های مختلف آبخيزداری حوزه‌های آبخیز شهرستان در پی سامانه بارشی اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، حامد احمدپور گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری به صورت اجرای بندهای سنگی ملاتی و سازه‌های خاکی در محل خروجی حوزه‌های آبخیز و همچنین سیستم‌های پخش سیلاب و سامانه‌های سطوح آبگیر باران در دست‌های مستعد سبب شد تا رواناب‌های ناشی از بارندگی اخیر در پشت سازه‌های آبخیزداری کنترل، جمع‌آوری و نفوذ  کند.

احمدپور گفت: سهم شهرستان بستک ١٢۴ میلیمتر بارندگی از سامانه بارشی بوده است و بارندگی چند روز اخیر در هر نقطه‌ای که سازه‌ای وجود داشت هدر نرفت و مدیریت شد و خوشحالی و رضایتمندی آبخیز‌نشینان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی را در پی داشت.

وی اضافه کرد: آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک افزود: آبخیزداری راهبرد اساسی کنترل سیلاب بوده که به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کمک می‌کند و موجب می‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها با تولید آب بیشتر بتوانند زمین‌های کشاورزی بیشتری را به زیر کشت برده و در تولید محصولات غذایی بیشتر و همچنین تامین آب شرب جوامع روستایی که از دغدغه‌های اصلی است، نقش مهمی را ایفاء کند و باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان خواهد شد.

انتهای پیام