مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به آغاز فصل برداشت نوبرانه خرما (رطب) در استان گفت : پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۹۶ هزار تن از این محصول از نخلستان‌های بارور استان برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمدرضا شیخ‌زاده افزود : سطح زیرکشت نخلستان‌های هرمزگان ۳۸ هزار هکتار است که بیشترین میزان این سطح به شهرستان‌های میناب، رودان، بندرعباس و سیریک اختصاص دارد.

وی با اشاره به توسعه کشت ارقام تجاری پیارم و مجول به دلیل بازارپسندی آن بیان کرد: امسال ۳۰ هزار تن خرما به ارزش ۴۰ میلیون دلار به کشورهای شرق آسیا، اروپا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: برداشت خرما در استان هرمزگان از نیمه خردادماه با رقم «آل‌مهتری»، «نغار»، «خنیزی» و «برحی» آغاز می‌شود و با نوع پیارم در مهرماه به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان رتبه سوم تولید خرما در کشور را دارد، ابراز کرد: «پیارم»، «خاصویی»، «مرداسنگ»، «خنیزی»، «شاهانی»، «دیری» و «کریته» از مرغوب‌ترین ارقام خرما در استان هرمزگان هستند.

در کشور ایران بیش از ۲۰ استان به تولید انواع خرما و عرضه در بازار فعالیت دارند که بیشتر تولیدکنندگان در جنوب کشور قرار دارند. استان‌های فارس و هرمزگان نیز از تولیدکنندگان اصلی خرمای ایرانی به حساب می‌آیند.

میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن در سطح ۱.۱ میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان هستند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیرکشت را در اختیار دارند.

متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد شده که البته این شاخص در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.

استان هرمزگان با ۳۸ هزار هکتار نخلستان زیرکشت و تولید ۱۹۶ هزار تن خرما در سال رتبه سوم تولید خرما در کشور دارد.

پایان خبر /