اولین میز تخصصی گردشگری دریایی با حضور مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ، صفر صادقی پور مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری ، محمد احمدی زاده معاون دریایی و بندری بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان ، علیرضا ادیمی مدیر بندر شهید حقانی بندرعباس و جمعی از صاحب‌نظران حوزه دریایی ، گردشگری ، محیط‌زیست و ... در محل سالن جلسات اسکله شهید حقانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مهدی شیرخانی دبیر میز تخصصی میز گردشگری دریایی در این نشست با اشاره به اینکه میز تخصصی گردشگری دریایی یک اتاق فکر و یک اتاق عملیات است ، گفت : اتاق فکری که مشورت بخش غیردولتی و دولتی را در کنار هم قرار می‌دهد.

شیرخانی ادامه داد : همچنین چالش‌های کلیدی که در حوزه توسعه به‌ویژه در بحث گردشگری دریایی، تالابی و ساحلی با آن مواجه می‌شویم در این اتاق فکر با کمک خبرگان و دعوت از خبرگان، مورد کارشناسی و ایده پردازی قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم راهکارهای میدانی آماده و عرضه شود که کاملاً عملیاتی باشد.

وی افزود : این مجموعه چه در سطح ملی و چه در سطح استانی ویژگی منحصربه‌فرد آن، انسجام سازمانی است که ترکیبی از بخش غیردولتی و دولتی برای توسعه و حل مسئله و پیشبرد این موضوع باهم افزایی انجام می‌شود.

محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در ادامه بابیان اینکه اساس و منشأ تشکیل میز تخصصی گردشگری دریایی به‌واسطه ظرفیت و مزیت غالب استان هرمزگان بوده، اظهار کرد : مقام عالی وزارت این ظرفیت را در هرمزگان دیده‌اند و این عنوانِ میز گردشگری دریایی را به استان اختصاص دادند، انشا اله بتوانیم با انجام تعهدات و تکالیف استانی و حوزه مأموریتی‌مان مؤثر باشیم.

محسنی افزود : به این دلیل هرمزگان عنوان میز تخصصی گردشگری دریایی انتخاب‌شده که بالای ۹۸ درصد جابجایی مسافر دریایی از بندرعباس ، ۱۴ جزیره ایران، ۴۰ درصد ساحل ایران و ۱۴ شهر ساحلی در استان هرمزگان است و تنها استانی است که متصل به سه آب مهم خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند است.

وی ادامه داد : بر اساس این شاخص‌ها، میز تخصصی گردشگری دریایی به استان هرمزگان تعلق‌گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بیان کرد : عنوان ملی که به استان هرمزگان داده‌شده باید نگاه، رویکرد، هدف، توجه و برنامه هم ملی باشد و اشخاصی که در این میز فعالیت می‌کنند سطحشان ملی باشد.

محسنی با اشاره به اینکه داشته‌های هرمزگان داشته‌های عملیاتی و قابلی است که می‌تواند اقتصاد گردشگری دریایی ایران را رقم بزند، ادامه داد : این جایگاه هرمزگان است که می‌تواند محرک توسعه استان‌های ساحلی کشور اعم از شمال و جنوب باشد.

وی افزود : یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار در تحقق اهداف، آموزش است، باید تقویم آموزشی داشته باشیم و از ادارات دریا پایه می‌خواهیم فرهنگ دریایی، توسعه گردشگری دریایی و بایدونبایدهای دریایی را آموزش دهند و با ظرفیت آموزشی به کمک این اداره‌کل بیایند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در ادامه گفت : بحث بعدی تعامل و هم‌افزایی است، میز، شورا، کارگروه، کمیته و … بسیاری در استان تشکیل‌شده و هست اما تنها چیزی که اعضا را رنج می‌دهد فقدان هم‌افزایی است.

محمد محسنی اظهار کرد : اگر به ظرفیت دریایی استان باور داریم که سطحمان ملی است می‌توانیم کار را انجام دهیم و مهم نیست چه کسی انجام می‌دهد، انجام شود هرکسی که می‌خواهد انجام بدهد.

محسنی بابیان اینکه در دنیا تجارب خوبی در حوزه گردشگری دریایی خاصه کشورهایی دریایی وجود دارد، افزود : می‌توانیم به داشته‌ها و تجارت کشورهای دیگر رجوع کنیم که چه‌کارهایی در حوزه زیرساخت‌ها، جابجایی، نیروی انسانی، آموزش، نوع رفتار و نوع مذاکره و … انجام داده‌اند.

وی ادامه داد : اول کشورهای منطقه را ببینیم که چه‌کاری انجام داده‌اند که سهم خودشان را از بازار گردشگری منطقه به دست آورده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود : هر آنجایی که نیاز به کمک هست می‌توانیم از استانداری کمک بگیریم، خوشبختانه مقام عالی استان توجه ویژه به موضوعات دریا محور و دریا پایه‌دارند.

محسنی خواستار کانال ارتباطی میز گردشگری دریایی شد و گفت: برای استفاده از تجربه داخلی و هم‌افزایی در راستای مأموریت و تکالیفی که داریم یک کانال تبادل اطلاعات موردنیاز است که کارشناسان بتوانند به ارائه نظرات خود بپردازند.

وی تأکید کرد : کانال‌های ارتباطی مسیر تعامل و هم‌افزایی را هموار می‌کنند.

صفر صادقی پور مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری در ادامه گفت: جایگاه میز تخصصی گردشگری دریایی شایسته هرمزگان است به این دلیل به این استان تعلق‌گرفته که هرمزگان دارای ظرفیت‌های فراوان طبیعی و دریایی است.

صادقی پور افزود : داشتن ۲۴۰۰ متر نوار ساحلی، دارا بودن ۱۴ جزیره بزرگ و کوچک  و ۱۴ شهر ساحلی که جمعیتی در پهنه این ساحل استقرار پیداکرده‌اند ازجمله ظرفیت‌های بی‌شماری است که در حوزه گردشگری دریایی در این استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث زیرساخت‌ها دچار ضعف هستیم بیان کرد : امیدوارم در بحث زیرساخت‌ها بتوانیم تحولی در سطح شهرهای استان ایجاد کنیم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری افزود : درگذشته به سواحل مکران توجه نمی‌شد اما امروزه به خاطر ظرفیت دریا، یک گنج است و قطعاً در سنوات آینده تحولات خوبی در سواحل دریایی شاهد خواهیم بود.

صادقی پور تأکید کرد : از این میز تخصصی گردشگری دریایی باید برنامه‌ریزی مدون انجام شود و قطعاً دستگاه‌های دولتی می‌توانند در این خصوص تأثیرگذار باشند.

در ادامه کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه دریایی، محیط‌زیست و …. به بیان دیدگاه‌های و نظرات خود در راستای پیشبرد اهداف میز تخصصی گردشگری دریایی پرداختند.

پایان خبر /