جلسه کمیته علمی حذف مالاریا به ریاست دکتر غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و با حضور معاونین بهداشتی و درمان دانشگاه و سایر مدیران و کارشناسان در دفتر رئیس دانشگاه برگزار شد.

به گزارش صبح دریاینوز ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه برنامه عملیاتی دانشگاه برای حذف مالاریا تدوین شده است، گفت: باید متناسب با شرایط استان هرمزگان برنامه‌ریزی کنیم و برنامه را بومی‌سازی کنیم.

غلامعلی جاودان ،  افزود: نقش سایر دستگاه های اجرایی در برنامه عملیاتی مشخص شده و در این راستا جلب مشارکت بین‌بخشی و همکاری  سایر دستگاه‌ها با دانشگاه علوم پزشکی حائز اهمیت است.

 

*تلاش‌های شبانه‌روزی کادر بهداشتی برای کنترل مالاریا

معاون بهداشتی دانشگاه نیز با بیان اینکه زحمات شبانه‌روزی کادر بهداشتی در زمینه پیشگیری، شناسایی و ارجاع جهت درمان به موقع بیماری مالاریا ستودنی است‌، گفت: اپیدمی کانونی در استان‌های هم‌جوار وجود دارد لذا نیاز است همفکری و هم اندیشی داشته باشیم.

دکتر عبدالجبار ذاکری، افزود: برنامه عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در راستای برنامه استراتژیک حذف مالاریا تدوین شده است که انجام امور تحقیقاتی، اپیدمیولوژیک، تشخیص حشره شناسی، بیماریابی و … در آن پیش‌بینی شده است.

ذاکری ، عنوان کرد : در هرمزگان هنوز ابتلای محلی به مالاریا گزارش نشده است. در حال حاضر شهرستان‌های شرقی ما بیشتر در معرض خطر هستند. رودان بیشترین درصد موارد ابتلا را طی امسال داشته است. جاسک، بندرعباس و میناب در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی مطرح کرد: باغداری‌ها، کشاورزان و ملوانان از مشاغلی هستند که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند و موارد انتقال وارده بیشتر در این شغل‌ها مشغول هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: برگزاری کارگاه آموزشی سه روزه ویژه میکروسکوپیست‌ها، ارسال پکیج آموزشی تشخیصی انگل مالاریا، پایش و بازدید از اقدامات شهرستان‌های استان، چک حشره‌شناسی، مه پاشی، بیماریابی، توزیع پشه بند، انجام بهسازی محیط در مناطق پرخطر، جلب مشارکت و همکاری بین بخشی از طریق کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت استانداری از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

ذاکری بیان داشت : اخذ مجوز برای جذب نیروهای آموزش دیده، استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه و دانشکده بهداشت، تامین اعتبار برای موتورسیکلت، خودرو، تجهیزات آزمایشگاهی و سوخت؛ جذب نیروی کاردان مبارزه با بیماری‌ها از مواردی است که باید تامین شود.

پایان خبر /