ورزش های هوایی و پرواز و معلق بودن بین زمین و آسمان، یکی از هیجان انگیز ترین تفریحاتی است که همه ما بارها آن را تجربه کرده ایم. امروزه ابزارها و تکنولوژی های متعددی به این منظور ابداع شده اند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، تنوع تفریحات و ورزش های هوایی و استقبال بالا از آن ها نشان از جسارت فراوان و علاقه به پرواز دارد. با وجود خطراتی که ممکن است پیش روی افرادی که به این تفریحات جذب می شوند، باشد، اما هر روز به تعداد علاقه مندان آن افزوده می شود. این اشتیاق بالا موجب شده تا باشگاه ها و شرکت های متعددی برای ارائه این تفریحات راه اندازی شوند.

بیشتر این تفریحات، بسیار لوکس و پرهزینه هستند. برخی از آن ها نیز خطرناک هستند و احتمال حادثه در آن ها زیاد است. با همه این ها، خیلی از افراد ماجراجو و ریسک پذیر، برای تجربه زمان کوتاهی معلق بودن در هوا یا خلبانی و یا گرفتن عکس سلفی از فراز آسمان، حاضرند حتی خطر مرگ را به جان بخرند و هزینه زیادی بابت آن بپردازند.

برخی از این تفریحات، به صورت گروهی هستند و امکان پرواز دسته جمعی نیز وجود دارد. برخی دیگر نیز به صورت انفرادی انجام می شوند و شاید نیاز به جسارت بیشتری داشته باشند.

انواع ورزش های هوایی در ایران شامل ،پاراگلایدر، جایروکوپتر، کایت، بالن، پاراموتور، پاراسل،زیپ لاین ، سقوط آزاد یا بانجی جامپینگ می باشد که پاراگلایدر یکی از هیجان انگیزترین ورزش های هوایی انفرادی است. پاراگلایدینگ علاوه بر این که نوعی تفریح است، به عنوان نوعی ورزش هم شناخته می شود با این تفاوت که لازم است در صورتی که برای تفریح است، حتما فردی حرفه ای همراه شما باشد. احتمال بروز خطر در این ورزش در مقایسه با سایر ورزش ها تفریحات هوایی کمتر است. در این ورزش می توانید به وسیله یک چتر، پرواز کنید. پاراگلایدر در کوهستان و ارتفاعات بالا انجام می شود. در اغلب شهرهای بزرگ ایران  باشگاه های  ورزشی برای این رشته وجود دارد.

ورزش‌های هوایی در هرمزگان به خاطر فراهم بودن مناطق کوهستانی مانند کوه گنو و سایت پروازی آن و همچنین دریا  زمینه های مناسب برای این رشته ورزشی که یکی از چندین رشته هئیت انجمن های ورزشی استان است را دارد.

حسین حسین زاده شهابی مسئول کمیته ورزش های هوایی استان هرمزگان که از ورزشکاران با سابقه در این رشته مهیج با مدرک کارشناسی ارشد باستان شناسی و دارا بودن سمت معاونت مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس می باشد که در طول کمتر از یک سال با برپایی برنامه ها در مناسبت های مختلف و با مدیریت و همکاری با هیئت انجمن های ورزشی استان توانسته است در شرایط خاص کرونایی با رعایت اصول بهداشتی ،شور و هیجان این ورزش را حفظ کند و کارنامه خوبی تا به اینجا نشان دهد.

حسین زاده شهابی درباره این رشته گفت :  به خاطر اوضاع پیش آمده نتوانستیم تمام رشته های فعال استان به خصوص رشته های تیمی را اجرا کنیم اما با این وجود تمرینات انفرادی و آموزش های مجازی یا حضوری با محدودیت و کنترل شده انجام شد.

وی افزود:در سال پایانی قرن یکهزار و سیصد برنامه هایی از جمله آغاز به کار جلسات تخصصی هئیت رئیسه کمیته، برگزاری اولین کارگاه تئوری خلبانی پاراگلایدر،مسابقات هدف زنی پاراگلایدر به مناسبت هفته دفاع مقدس،همایش پاراموتپر در ساحل غدیر به مناسبت شهادت مسافران ایرباس،پرپاز پاراموتپر سواران به مناسبت شهدای پرواز ۶۵۵،پرواز پاراگلایدر ها در سایت گنو به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد.

مسئول کمیته ورزش های هوایی بیان کرد : که در سال جدید با امید به از بین رفتن بیماری و حضور هر چه بیشتری ورزشکاران برنامه های بسیار خوبی را در برنامه بلند مدت هئیت وجود دارد که باید آنها را محقق کرد.

شایان ذکر است ؛ گنو دارای ۳ سایت پروازی شامل نیوی با ارتفاع ۶۹۰ متر ، جماران با ارتفاع ۱۴۲۰ متر و تکاور با ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا است که با امنیت فوق العاده سایت و شرایط آب و هوایی در اکثر روزهای سال قابلیت تیک آف را دارد.

کوهستان گنو یکی از جالبترین نمونه های معرف رشته کوههای زاگرس بشمار می آید. این کوهستان در جنوب شرقی رشته زاگرس واقع شده است. کوه گنو پس از کوههای هماگ ۳۲۶۷ متر، کوه سیرو ۲۹۷۲متر، کوه شب ۲۷۳۱ متر، کوه نیان ۲۶۴۲ متر، کوه باز ۲۴۳۷ متر، ششمین کوه مرتفع استان هرمزگان می باشد. گنو از نظر مکانی در شمال غربی شهر بندرعباس قرار گرفته است و جاده اصلی بندرعباس به سیرجان از شرق و جاده بندرعباس به بندر لنگه از جنوب آن می گذرد.

کوهستان گنو با ابعادی معادل ۳۴ کیلومتر طول و ۵ تا ۱۵ کیلومتر عرض، مساحتی بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

خبرنگار: سمیه عباسی